انجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Effect of Arc Angle in Plan on Seismic Behavior and structural Characteristics of Deck and Pillar of Reinforced Concrete Bridgesبررسی تاثیر زاویه قوس در پلان بر رفتار لرزه ای و خصوصیات سازه ای عرشه و پایه های پل های بتن مسلح52813945610.30478/jcsm.2021.293736.1211FAملیحه رجبیدانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانمحمدکاظم شربتداراستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانJournal Article20210706Irregular bridges are bridges that have a complicated dynamic behavior due to differences in the height of the columns, the angularity of the deck with an abutment or the horizontally curved bridges under earthquake, which caused the magnitude and type of damage by the earthquake in them is different. Two parameters of the arc angle and the height of the bases are important factors in the seismic analysis of horizontally curved bridges. In this paper, the effect of the arc angle on the seismic vulnerability of horizontally curved reinforced concrete bridges was studied. For this purpose, 8 bridges with different arc angles (0, 15, 30, 45, 60, 75, 90, 105 degrees) were designed and simulated in CSiBridge software and then were analyzed as nonlinear dynamic with 8 different earthquake records named Northridge, Loma perieta, Landesr, Kocaeli, Imperial valley and Cape mendocino. The effect of the arc angles on performance parameters such as the amount of rotation of plastic hinge, base shear and deck displacement in two directions of longitudinal and transverse directions were investigated. The results showed that by increasing the arc angle from zero to 105 degree, the amount of rotation of plastic hinges of the columns were increased by 16% compared to the straight bridge. And also the results showed that the performance level of straight bridges and arch bridges up to an angle of 75 degrees was categorized in the immediate occupancy level (IO), but the bridges with angles of 90 and 105 degree were categorized at the life safety level (LS). Also, the study of the effect of the arc angle on the base shear indicated that the maximum base shear was obtained at 75 degree with a 33% increase compared to the straight bridge.پل های نامنظم به دلیل اختلاف ارتفاع پایه ها، زاویه دار بودن عرشه با کوله و یا قوسی بودن عرشه تحت تحریکات ناشی از زلزله رفتار پیچیده دینامیکی دارند که موجب می شود میزان و نوع آسیب ناشی از زلزله در آنها متفاوت باشد و دو پارامتر زاویه قوس و ارتفاع پایه ها از عوامل بسیار مهم در تحلیل لرزه ای پل های قوسی هستند. در این مقاله اثر زاویه قوس در پلان بر آسیب پذیری لرزه ای پل های بتن آرمه بررسی شده و 8 پل با زوایای قوس متفاوت در نرم افزار CSi Bridge طراحی و مدل سازی شدند و سپس با اعمال 8 شتاب نگاشت همپایه شده مختلف تحلیل دینامیکی غیرخطی صورت گرفت و میزان دوران مفصل خمیری، برش پایه و جابجایی عرشه در دو جهت طولی و عرضی بدست آمدند. نتایج بدست آمده نشان داد که با افزایش زاویه قوس از صفر به 105 درجه، میزان دوران مفصل خمیری ستون ها تا 16 درصد افزایش یافت. ضمنا پل مستقیم و پل های قوسی تا زاویه قوس 75 درجه در سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه قرار گرفتند اما پل های با زاویه قوس 90 و 105 درجه، در سطح عملکرد ایمنی جانی قرار داشتند. میزان برش پایه در پل های دارای قوس در پلان نیز از مقادیر مربوطه در پل مستقیم بالاتر بود و بیشترین برش پایه در پل با زاویه 75 درجه به میزان 33 درصد افزایش بیش از پل مستقیم بود.https://www.jcsm.ir/article_139456_9b34de14be61f8511ba2f682c89b1725.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Seismic Evaluation of Reinforced Concrete Cores in High-Rise Buildings with Void Tube in Tube Systemsارزیابی لرزهای هستههای مقاوم بتنآرمه در ساختمانهای بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله دارای بازشو در دیافراگم294813947410.30478/jcsm.2021.296164.1214FAحامد بیداردانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایراناشکان خدابنده لواستادیار، گروه مهندسی عمران، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایرانJournal Article20210723In this paper, the seismic behavior of reinforced concrete (RC) high-rise buildings with frame-core tube systems as one of the lateral bearing systems are studied. In order to investigate the effect of the core tube system on the seismic behavior of the high-rise building, the structural model is evaluated in two cases with the inner core tube and without the inner core tube. Three methods of equivalent static analysis, dynamic nonlinear time history analysis and nonlinear static analysis (push-over analysis) are used. Also, a 25-story high-rise building with a frame-core tube system having voids in the last floors is implemented. The results showed that the use of RC core as a central tube significantly reduces the lateral displacement and drift of floors. Also, the results obtained from the nonlinear static analysis indicated that using the central RC core, the ultimate capacity of the building as well as the ductility of the building increase significantly. Finally, the results obtained from the nonlinear time history showed that the nonlinear static analysis have good accuracy in calculating the maximum displacement of the structure.در این مقاله رفتار و عملکرد لرزهای سازههای بلند با سیستم سازهای لوله در لوله بهعنوان یکی از سیستمهای باربر جانبی با هسته بتنی دارای بازشو در دیافراگم مورد مطالعه قرار میگیرد. به منظور بررسی تأثیر سیستم لوله در لوله با هسته مرکزی بر رفتار لرزهای سازه بلند، مدل سازهای در دو حالت با لوله داخلی و بدون در نظر گرفتن لوله داخلی مورد ارزیابی قرار میگیرد. جهت بررسی رفتار لرزهای مدل سازهای از سه روش تحلیل استاتیکی معادل، تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی و تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوشاور) استفاده میشود. همچنین از یک مدل سازهای 25 طبقه با سیستم لوله در لوله با هسته بتنی استفاده میشود به طوریکه این مدل سازهای در طبقات آخر دارای بازشو در دیافراگم میباشد. نتایج بدست آمده از مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که استفاده از هسته بتنی به عنوان لوله مرکزی موجب کاهش محسوسی در جابجایی جانبی و دریفت طبقات میشود. همچنین نتایج بدست آمده از تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوشاور) نشان میدهد که با استفاده از هسته بتنی مرکزی، ظرفیت نهایی سازه و شکلپذیری سازه افزایش چشمگیری پیدا میکند. نتایج بدست آمده از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی نشان میدهند که برای این سیستم سازهای روش استاتیکی غیرخطی از دقت خوبی در محاسبه حداکثر تغییرمکان سازه برخوردار میباشد.https://www.jcsm.ir/article_139474_a43994fef49b57f0ad3f8befc705abd9.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Electrical resistivity of Concrete Mixtures Containing a High Volume of Pozzolanic Materialsبررسی مقاومت الکتریکی مخلوط های بتنی حاوی حجم بالایی از مواد پوزولانی496214287810.30478/jcsm.2022.320191.1243FAعلی ذوالقدریکارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه زنجان0000-0001-8578-995Xبابک احمدیعضو هیات علمی /مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی0000-0001-8635-5256بابک فروتن مهرعضو هیئت مدیره شرکت فهاب بتنJournal Article20211216In this study, 19 different mixtures, including 11 air-entrained mixtures, three flowable mortar mixtures, and five self-consolidating concrete mixtures were fabricated to investigate the effect of different factors, including air content, type and composition of pozzolans, and water to binder ratio(w/b) on electrical resistivity. These mixtures were made by substituting between 30-60% of cement weight by pozzolanic materials with 0.28 to 0.34 w/b ratios. The pozzolanic materials included zeolite, pumice, wollastonite, and slag. Electrical Surface and bulk resistivity tests were performed at different ages on 100 mm x 200 mm cylindrical specimens, and the relationship between the test results was investigated. The results of the study indicated that the electrical resistivity is related to the water to binder ratio, type and composition of pozzolans used, replacement level of pozzolanic materials, and entrained air amount. Among these factors, the w/b ratio and the replacement level of pozzolan used had a greater effect on the electrical resistivity of concrete. The combination of slag and zeolite had the greatest effect, and the combination of slag and wollastonite had the least effect on the development of electrical resistivity results in the mixtures. The result of regression analysis showed that there is a strong correlation between the results of bulk and surface resistivity of concrete at different ages.در این پژوهش به منظور بررسی تاثیرعواملی چون مقدارهوای بتن، نوع و ترکیب پوزولان مصرفی و نسبت آب به مواد سیمانی روی مقاومت الکتریکی بتن، 19 مخلوط مختلف شامل 11 مخلوط بتن هوادار، 3 مخلوط ملات با کارایی بالا، و 5 مخلوط بتن خودتراکم ساخته شد. این مخلوطها با ترکیبات مختلف جایگزینی بین 30 تا 60 درصدی پوزولان به جای سیمان مصرفی و در نسبت آب به مواد سیمانی 28/0 تا 34/0 ساخته شدند. پوزولانهای مصرفی شامل زئولیت، پومیس، ولاستونیت و سرباره بودند. آزمایش مقاومت الکتریکی سطحی و حجمی در سنین مختلف عملآوری روی آزمونههای استوانهای 200*100 میلیمتر انجام گرفت و ارتباط این دو آزمایش با هم بررسی شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مقاومت الکتریکی و درنتیجه دوام بتن به نسبت آب به مواد سیمانی مخلوط، نوع و ترکیب پوزولان مصرفی، مقدار مواد سیمانی مصرفی و مقدار هوای بتن ارتباط دارد. در بین پارامترهای تاثیر گذار روی مقاومت الکتریکی بتن، نسبت آب به مواد سیمانی، مقدار سیمان و پوزولان مصرفی، اثر بیشتری از سایر عوامل بررسی شده داشتند. در این بین، ترکیبات سرباره و زئولیت بیشترین اثر و ترکیبات سرباره و ولاستونیت کمترین تاثیر را در بهبود نتایج مقاومت الکتریکی داشتند. نتیجهی حاصل از آنالیز رگرسیونی نشان داد که صرف نظر از نوع پوزولان مصرفی، نسبت آب به مواد سیمان و همچنین مقدار هوای بتن، ارتباط معناداری بین نتایج مقاومت الکتریکی حجمی و سطحی در سنین مختلف عمل آوری وجود دارد.https://www.jcsm.ir/article_142878_911bf967e5417542483e0ecfef210f5e.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Numerical Investigation of Behavior of Steel-Reinforced Concrete Columns with Cruciform Steel Core under Eccentric Loadingبررسی عددی رفتار ستون های بتنی مسلح شده با فولاد با هسته صلیبی تحت بار با خروج از مرکزیت637914437410.30478/jcsm.2022.314666.1233FAمحسن احمدیاستادیار، دانشکده مهارت و کارآفرینی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران0000-0002-8067-2784مهدی نعمت زادهدانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-8065-0542Journal Article20211111Steel reinforced concrete (SRC) columns have become very popular in recent years due to their many advantages. In this study, to investigate the behavior of SRC columns with a cruciform steel section at their core, the ductility index and factors affecting it were investigated. Also, by calculating the necessary equations based on the plastic stress distribution method, a simple and practical method for designing these columns was provided. Accordingly, a finite element model was created using ABAQUS software for numerical study and was then validated with the results of a previous experimental study. A total of 16 columns with cruciform steel cores were analyzed for the present study. The effect of variables such as steel core percentage, concrete compressive strength, stirrup spacing, slenderness ratio, and load eccentricity ratio on the ductility index of these columns was discussed. The results showed that with increasing the eccentricity ratio, the bearing capacity decreases but the ductility index increases due to the change in behavior from compressive to flexural, such that as the eccentricity ratio increased from 0.1 to 0.4, the bearing capacity decreased by 59.1% but the ductility index increased by 28.2%.ستون های بتنی مسلح شده با فولاد SRC به دلیل مزایای فراوانی که دارند، استفاده از آنها در سال های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. در این تحقیق، به جهت بررسی رفتار ستون های SRC با هسته فولادی صلیبی، شاخص شکل پذیری و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته و همچنین با محاسبه روابط لازم بر اساس روش توزیع تنش پلاستیک، روشی ساده و کاربردی برای طراحی این ستون ها ارائه گردید. بر همین اساس، یک مدل المان محدود به کمک نرم افزار آباکوس به جهت مطالعه عددی ایجاد شد که با نتایج مدل آزمایشگاهی اعتبارسنجی گردید. در مجموع 16 ستون با هسته فولادی صلیبی برای مطالعه عددی تحلیل گردیدند که متغیرهایی از قبیل درصد هسته فولادی، مقاومت فشاری بتن، نسبت فاصله میلگردهای عرضی، نسبت لاغری و نسبت برون محوری نیرو بر شاخص شکل پذیری این ستونها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده این مطلب بوده که با افزایش نسبت برون محوری، ظرفیت باربری کاهش ولی شاخص شکلپذیری به دلیل تغییر رفتار از حالت فشاری به خمشی افزایش می یابد به طوری که با افزایش نسبت برون محوری از 1/0 به 4/0 ظرفیت باربری به مقدار 1/59% کاهش یافته ولی شاخص شکل پذیری 2/28% افزایش می یابد.https://www.jcsm.ir/article_144374_d96bf9dae7d1fb1db377494cdcdf33c6.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122The Effect of Specimen size on Compressive, Tensile and Flexural Strength of Steel Fiber Reinforced Concreteاثر اندازه آزمونه بر مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتنهای حاوی الیاف فولادی8010314476910.30478/jcsm.2021.276570.1199FAآرمان ابراهیمیانکارشناس ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانعلیرضا مرتضاییدانشیار، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانJournal Article20210307The use of fiber in concrete has increased dramatically over the last few decades. The use of fiber in concrete causes the concrete to become ductile to a considerable extent. In this study, 160 samples of fiber concrete containing 64 cube samples with dimensions of 5×5×5, 10×10×10, 15×15×15, 20×20×20 cm for testing of compressive strength, 64 cylindrical cylinders with dimensions (diameter × height) of 15 × 30 and 10 × 20 cm for compressive strength and tensile strength tests and 32 samples of beam with dimensions of 10×45×10 and 15×60 ×15 were used for flexural strength testing. Furthermore, in this study, 4 concrete strength ranges of 20MPa, 25MPa, 30MPa and 35MPa were tested. Of each concrete grade and each dimension, four samples were made; one of which was non-fibrous (as the original sample) and three samples with fibers. The steel fibers used were two-end hooks of 3.5 cm in length and 0.8 mm in thickness, with 0.5% of the volume of concrete used. The results showed that the flexural, tensile and compressive strength of concrete increased to about 35% in the presence of fibers, and new strength conversion coefficients were introduced for fiber-containing samples. The conversion coefficients of compressive strength of fibrous cubic specimens increased by 15% compared to the coefficients presented in Section 9 of the National Building Regulations, which is due to presence of fibers in concreteاستفاده از الیاف در بتن سبب کاهش قابلتوجه تردی و شکنندگی بتن شده و بتن حاصله از همگنی بالایی برخوردار خواهد بود. در این تحقیق 160 نمونه بتن الیافی شامل 64 نمونه مکعبی برای آزمایش مقاومت فشاری، 64 نمونه استوانهای برای آزمایشات مقاومت فشاری و کششی و 32 نمونه تیر برای آزمایش مقاومت خمشی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. همچنین در این پژوهش 4 ردهی بتن مورد آزمایش قرار گرفتند که از هر رده بتن و هر ابعاد 4 نمونه ساخته شد که 1 نمونه بدون الیاف (به عنوان نمونه مبنا) و 3 نمونه با الیاف فولادی دو انتها قلاب (5/0درصد حجم بتن مصرفی) بود. نتایج نشان داد که مقاومت خمشی، کششی و فشاری بتن با حضور الیاف افزایش یافته و ضرایب تبدیل مقاومت جدیدی برای نمونههای حاوی الیاف ارائه گردید.https://www.jcsm.ir/article_144769_2ff88fce3e69d7fdadc5da4aed7bc432.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Effect of Reinforcement Diameter and Clear cover Regulations on the Crack Initiation Models Due to Rebar Corrosionاثر قطر میلگرد و ضوابط ضخامت پوشش بتنی بر مدلهای رخداد ترک ناشی از خوردگی میلگرد10411414514610.30478/jcsm.2022.323535.1246FAسید عباس حسینیاستادیار، دانشکده صنعت و معدن، دانشگاه یاسوج، چرام، ایرانJournal Article20220111Reinforcement corrosion is one of the most important factors in reducing the strength and destruction of concrete structures during the lifetime of the structure. Various service life prediction models based on laboratory experiments or numerical analysis are used to predict the behavior of concrete structures in aggressive environments. Models that predict the time to cover cracking induced by corrosion are among the most important service life model in concrete structures. These models have some errors due to the influence of environmental factors and also the existence of uncertainties in the concrete properties. In this study, the effect of environmental conditions that are usually applied in regulations by increasing the thickness of the concrete cover was investigated on existing models. In addition to the concrete cover, the effect of other environmental parameters such as corrosion intensity was also investigated. The effect of uncertainty is applied by applying coefficients of variation to the parameters. The results show the effect of uncertainty of the amount of corrosion current density on the average value of crack initiation time so that by increasing the coefficient of variation of this variable, the predicted time for the occurrence of crack increases. this overestimated time is not conservative. The results also revealed that if the maximum ratio of concrete cover to rebar diameter (c/D) is selected in any environmental conditions, the crack initiation time can be delayed approximately 4.3 times.خوردگی میلگردها یکی از مهمترین عوامل کاهش مقاومت و انهدام سازههای بتنی در طی زمان بهرهبرداری از سازه میباشد. برای پیشبینی رفتار سازههای بتنی که در محیطهای خورنده قرار دارند از مدلهای مختلف عمر که مبتنی بر تجربیات آزمایشگاهی و یا تحلیلهای عددی هستند استفاده میشود. از مهمترین مدلهای مورد نظر در سازههای بتنی، مدلهایی هستند که زمان رخداد ترکها در قطعه بتنی را به واسطه خوردگی میلگرد ارائه میدهند. این مدلها، به دلیل تأثیر عوامل محیطی و همچنین وجود عدم قطعیتهای فراوان در رفتار بتن دارای خطاهایی میباشند. یکی از الزامات مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای در نظر گرفتن شرایط محیطی، اعمال حداقل ضخامت پوشش بتن روی میلگردها است. در این پژوهش، اثر ضخامت پوشش بتنی روی میلگردها، قطر میلگردها و همچنین اثر شدت خوردگی میلگرد از طریق اعمال مقادیر مختلف چگالی جریان خوردگی بر نتایج بدست آمده از مهمترین مدلهای موجود برای پیش بینی رخداد ترک بررسی شده است. اثر عدم قطعیت از طریق اعمال ضرایب تغییرات در پارامترها اعمال شده است. نتایج بیانگر اثر عدم قطعیت مقدار چگالی جریان خوردگی در مقدار میانگین زمان آغاز ترک خوردگی است به طوریکه با افزایش ضریب تغییرات این متغیر، زمان پیش بینی شده برای رخداد ترک در جهت عدم اطمینان افزایش پیدا میکند. نتایج همچنین نشان داد در صورت انتخاب بیشینه نسبت پوشش بتن به قطر میلگرد در هر شرایط محیطی می توان زمان رخداد ترک را تقریباً تا چهار برابر به تأخیر انداخت.https://www.jcsm.ir/article_145146_f2c91f5c69f7a76ca7a4093064deb394.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Experimental and Analytical Investigation on The Effect of Steel Fibers on The Mechanical Properties and Performance of Fibrous Self-Compacting Concretesبررسی آزمایشگاهی و تحلیلی تاثیر الیاف فولادی در خصوصیات مکانیکی و کارایی بتن های خود تراکم الیافی11513114597010.30478/jcsm.2022.321043.1244FAعلی قربانیاستادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران0000-0001-7637-6846Journal Article20211229Using self-compacting concrete is increasing due to its advantages. Also, the high-performance concrete has attracted a lot of researcher attention because of its special characteristics. In this research, a comprehensive experimental investigation is performed on the mechanical and flowability of high-performance self-compacting concrete. In this article, nine mix compositions were cast and tested. In mechanical properties part, the compressive strength, splitting tensile strength and flexural strength were tested. In the durability and flowability part, J-Ring and ultra-sonic pulse velocity (UPV) tests were conducted on the specimens. According to the results, the effects of fiber on tensile and flexural strength were significantly more than the compressive strength. On the other hand, the addition of fibers had negative effects on the workability and UPV results. Finally, to calculate the tensile and flexural strength of specimens versus compressive strength, the relationships were proposed.بتن های خود تراکم با توجه به مزایای آن ها روز به روز در حال توسعه می باشند. در این بین بتن های توانمند نیز به دلیل ویژگی های مناسب مورد توجه محقین قرار گرفته اند. در این مقاله با استفاده از یک تحقیق آزمایشگاهی، مطالعه جامعی بر روی خصوصیات مکانیکی و کارایی بتن توانمند الیافی خود تراکم صورت گرفته است. در قالب این مقاله 9 طرح اختلاط ساخته شد. آزمایش های مقاومت فشاری، کششی، خمشی در بخش خصوصیات مکانیکی بر روی نمونه ها انجام شد. در بخش کارایی، آزمایش حلقه J انجام شد و همچنین آزمایش تعیین سرعت امواج آلتراسونیک به منظور بررسی کیفیت ساخت نمونه ها انجام شد. مطابق با نتایج به دست آمده تاثیر الیاف بر مقاومت کششی و خمشی به مراتب بیشتر از مقاومت فشاری بود. از طرفی افزودن الیاف تاثیرات منفی بر روی کارایی و سرعت امواج داشت. در نهایت نیز روابطی به منظور محاسبه مقاومت کششی و خمشی نمونه ها بر حسب مقاومت فشاری ارائه شد.https://www.jcsm.ir/article_145970_01d4d3a82eb5f7431ab46b860fdef44d.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Localization of Mixing Design and Production Method of Graphic Concreteبومی سازی طرح مخلوط و روش ساخت بتن گرافیکی13214514677210.30478/jcsm.2022.327649.1252FAسبا نائیجگروه ساختمان- دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهرانزهرا علی پور بالفروشدانشگاه شهید بهشتیعلیرضا رحمتیاستاد مدعو دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانرهام افغانی خراسکانیاستادیار دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220201Nowadays, it is a common idea to use decorative concrete panels as an alternative to natural stone. Graphic concrete is one of the different types of decorative concrete using the exposed-aggregate method. Considering that there has been no research for graphic concrete production in Iran so far, the aim of this research is to localize and simplify the method for the first time. For this purpose, concrete samples with 435 kg/m3 and 500 kg /m3 Portland cement and water to cement ratio of 0.40 and 0.45 have been produced using natural sand as aggregate. Also, superplasticizer with dosage of 0.35 % and air-entraining admixture with dosage of 0.02% have been used. Concrete specimens were tested in terms of visual criteria, compressive strengths and water absorption in 28 days in accordance with the requirements of Iran National Standard 12038. The results showed that samples with the water to cement ratio of 0.40, which were produced without using of superplasticizer and air-entraining admixture, due to low workability of the mixture, are not in good condition in terms of compressibility. Also low workability, in addition to disrupting the designs printed on the membrane, causes many holes on the concrete surface after leaving the mold, which is visually rejected. Despite the positive effects of air entraining admixture on workability, plastic viscosity and visual criteria, this type of admixture reduces the compressive strength by 30 to 35% and increases water absorption, which is not recommended. Finally, mixture design with 500 kg/m3 cement, water to cement ratios of 0.40 and 0.45, which were produced using superplasticizer with 28-day compressive strength of 54.6 and 52.5 MPa and water absorption of 3.25% and 3.50% while meeting all requirements are suitable for production of graphic concrete decorative panels.امروزه کاربرد قطعات بتنی تزیینی بهعنوان جایگزینی برای سنگ طبیعی در نازککاری ساختمان، امری متداول است. بتن گرافیکی یکی از انواع بتن تزیینی از نوع سنگدانه نمایان است. باتوجه به اینکه تا این زمان در مراجع داخلی هیچ پژوهشی در راستای تولید بتن گرافیکی در کشور وجود نداشته است، هدف این تحقیق بومیسازی و سادهسازی روش تولید قطعات پیشساخته بتن گرافیکی برای اولین بار در ایران میباشد. در این تحقیق نمونههایی با مقادیر 435 و 500 کیلوگرم برمترمکعب سیمان پرتلند نوع 2 با نسبت آب به سیمان 40/0 و 45/0 با استفاده از ماسه طبیعی گردگوشه به عنوان سنگدانه و همچنین استفاده از افزودنی فوق روانکننده با مقدار مصرف 35/0 درصد و افزودنی هوازا با دوز مصرف 20/0 درصد تولید شدهاست. نمونههای ساختهشده مطابق الزامات استاندارد ملی 12038 (سنگ بتنی معماری) مورد سنجش بصری و آزمونهای مقاومت فشاری و جذب آب در 28 روز قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نمونهها با نسبت آب به سیمان 40/0 بدون استفاده از فوقروانکننده و هوازا به دلیل کارپذیری بسیار پایین مخلوط، تراکمپذیری و شکل پذیری در شرایط مناسبی قرار ندارد. همچنین کارپذیری پایین علاوه بر برهم ریختن طرحهای چاپی، موجب ایجاد حفره های فراوان در سطح بتن پس از خروج از قالب شده که از لحاظ بصری مردود است. افزودنی هوازا نیز علیرغم تاثیرات مثبت بر کارپذیری، ویسکوزیته پلاستیک و معیارهای بصری موجب کاهش 30 تا 35 درصدی مقاومت فشاری و افزایش جذب آب شده که استفاده از آن توصیه نمیشود. در نهایت نمونهها با مقدار سیمان 500 کیلوگرم بر مترمکعب با نسبت آب به سیمان 40/0 و 45/0 که با استفاده از فوق روانکننده تولید شدند، با اسلامپ 80 و 130 میلیمتر و مقاومت فشاری 28 روزه 6/54 و 5/52 مگاپاسکال و جذب آب %25/3 و %50/3 ضمن برآورده کردن تمامی الزامات برای ساخت قطعات تزیینی بتن گرافیکی مناسب میباشند.https://www.jcsm.ir/article_146772_2e6c7669955682a5141e274649734a43.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Experimental Study on the Mechanical Properties of Alkali-Activated Slag Porous Concreteبررسی آزمایشگاهی خصوصیات مکانیکی بتن متخلخل سربارهای قلیا فعال14616214763010.30478/jcsm.2022.319871.1239FAمهسا نقبائیگروه عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایرانمیثم بیاتاستادیار، گروه عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران0000-0001-5525-5199Journal Article20211221Alkali-activated concretes with slag base as new materials could be used to achieve a healthy environment without pollutants such as greenhouse gases and to solve the problems of water shortage and groundwater resources and use by-products produced during the processing of materials such as iron, steel and copper alloys for construction projects. On the other hand, porous concretes have economic and environmental potentials such as preventing flooding, increasing groundwater reserves, decreasing the flow of surface water. Slag-based alkali-activated concretes have been synthesized by natural pozzolans and industrial wastes such as sodium silicate with alkaline silicate and alkali hydroxide solutions. In the current study, the performance of alkali-activated porous concrete with the different amounts of sodium hydroxide molarity and the ratio of sodium hydroxide to sodium silicate has been investigated in terms of mechanical properties such as compressive strength. The flexibility and permeability of the specimens were also investigated. The tests have been performed on 9 series of samples with three values of 8, 12 and 16 Molar of sodium hydroxide and three ratios of sodium silicate to sodium hydroxide 1, 2 and 3 under curing times of 7, 14 and 28 days. The test results show that the alkali-activated porous concrete indicated a higher initial strength compared to conventional porous concretes. The compressive strength at curing time of 14 days and flexural strength at curing time of 7 days were about 75% of its strength at curing time of 28 days which is significant. The compressive and flexural strengths have been increased with the increasing of molarity and the ratio of sodium silicate to sodium hydroxide about 20 to 25% and 9 to 13%, respectively. However, the permeability decreases with the increasing of molarity of sodium hydroxide solution or the ratio of sodium silicate to sodium hydroxideدر راستای رسیدن به محیط زیستی سالم و بدون آلایندههایی همچون گازهای گلخانهای و همچنین حل مشکل کم آبی و کاهش آبهای زیر زمینی و در جهت استفاده از فرآوردههای جانبی تولید شده در زمان فرآوری مصالحی همچون آلیاژهای آهن، فولاد و مس و ... از بتن قلیا فعال با پایه سرباره در صنعت ساخت و ساز استفاده میشود. بتن متخلخل دارای مزایای اقتصادی و محیط زیستی همچون جلوگیری از بروز آب گرفتگی در معابر به هنگام بارندگی و افزایش ذخایر آبهای زیرزمینی و مواردی دیگر است. بتن قلیا فعال با پایه سرباره از طریق فعال سازی پوزولانهای طبیعی و پسماندهای صنعتی حاوی سیلیکات سدیم با محلولهای سیلیکات قلیایی و هیدروکسید قلیایی عمل آوری میشوند. در این پژوهش نحوه عملکرد بتن متخلخل سربارهای قلیا فعال با مقادیر متفاوت مولاریته سدیم هیدروکسید و نسبت ترکیبهای متفاوت سدیم هیدروکسید به سدیم سیلیکات که همراه با سرباره کوره بلند آهنگدازی به دست آمده است از لحاظ خواص مکانیکی مورد بررسی قرار میدهد بدین صورت که میزان مقاومت فشاری، خمشی و نفوذپذیری نمونهها آزمایش قرار گرفت. آزمایشها بر روی 9 سری نمونه با سه غلظت 8، 12و 16 مولار محلول هیدروکسید سدیم و سه نسبت ترکیبی سیلیکات سدیم به هیدروکسید سدیم 1، 2و 3 در سنین 7، 14 و 28 روزه انجام گرفت. بررسی نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد که این نوع بتن مقاومت اولیه خوبی کسب کرده است. مقاومت فشاری این بتن در سن 14 روزگی و مقاومت خمشی آن در سن 7 روزگی به 75 درصد از مقاومت 28 روزگی خود رسیده است که دستیابی به این میزان در این سن قابل توجه است. با افزایش مقادیر مولاریته و نسبت ترکیب سدیم سیلیکات به سدیم هیدرکسید این بتن با افزایش مقاومت فشاری و خمشی همراه شده است به گونهای که با افزایش نسبت سدیم سیلیکات به سدیم هیدروکسید مقادیر سبب 20 تا 25 درصد افزایش در میزان مقاومت فشاری و 9 تا 13 درصد افزایش در میزان مقاومت خمشی شده است. این در حالیست که افزایش این مقاومتها با کاهش میزان نفوذپذیری آب در بتن متخلخل سربارهای قلیا فعال همراه است که این کاهش برابر با 20تا 30 درصد کاهش در میزان نفوذپذیری است.https://www.jcsm.ir/article_147630_52b352e34e9ec1cb003f0d77725bc445.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Numerical Study of the Effect of No Injection and Joint Thickness on the Stresses in the Arched Concrete Dam with Shrinkage Jointsبررسی عددی اثر عدم تزریق و ضخامت درز بر تنش های وارده در سد بتنی قوسی همراه با درزهای انقباضی16318814763210.30478/jcsm.2022.312913.1231FAمحمدرضا کیایی جمالیگروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ،لاهیجان ، ایران0000-0002-6865-5746علیرضا مردوخ پورگروه مهندسی عمران، دانشگاه ازاد اسلامی واحد لاهیجان،لاهیجان،ایران0000-0001-8054-8209Journal Article20211106Considering the important and vital role of dams in the industry and economy of countries and the catastrophic nature of their possible failure, the safety of these huge structures is of special importance. Arched, Karun 4 double arched concrete dam has been selected as a case study. ABAQUS 6.12 finite element software was used for numerical analysis of Karun 4 dam. In this research, three numerical models were modeled and analyzed so that in the linear model, the dam body was completely integrated and homogeneous, and in two nonlinear models, the contraction joints in the dam body with two different and widely used types were considered. The results show that the lack of injection of the joint has caused a significant increase in the maximum stresses upstream of the dam so that most of the upstream of the dam, which was initially working under pressure, has been stretched. Tensile stresses in the upstream support and downstream canopy of the dam have also increased. On the other hand, the amount of vertical compressive stresses between the contact surfaces in the absence of seam injection has increased significantly that these stresses in the vicinity of the injection stop level has almost doubled to the original level. Blocks zero and one, the maximum of which in full injection is 13.5 MPa, has increased to 11.3 MPa at this point without injection. The results show that by increasing the joint thickness and if the joint is not injected, the values of maximum stresses, minimum stresses, barrier displacements and vertical compressive force between the contact surfaces are significantly increased.با توجه به نقش مهم و حیاتی سدها در صنعت و اقتصاد کشورها و فاجعه آمیز بودن شکست احتمالی آنها بررسی ایمنی این سازه های عظیم از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. لذا در تحقیق حاضر که موضوع آن بررسی اثر تزریق ناقص درزهای انقباض بر روی سدهای بتنی دو قوسی کارون ۴ به عنوان مورد مطالعاتی بوده است. برای تحلیل عددی سد کارون ۴ از نرم افزار المان محدود6.12 ABAQUS استفاده گردید.در این تحقیق سه مدل عددی مدلسازی و مورد تحلیل قرار گرفت بطوریکه در مدل خطی ، بدنه سد به صورت کاملاً یکپارچه و همگن بوده است و در دو مدل غیرخطی ، درزهای انقباضی موجود در بدنه سد با دو نوع متفاوت و پرکاربرد درنظرگرفته شده است . نتایج نشان داد که عدم تزریق درز باعث افزایش قابل توجه تنشهای حداکثر اصلی در بالادست سد شده است به طوریکه قسمت اعظمی از بالادست سد که در ابتدا به فشار کار میکرد به کشش افتاده است. تنشهای کششی در تکیهگاه بالادست و تاج پایین دست سد نیز افزایش یافته است. از طرفی میزان تنشهای فشاری عمودی بین سطوح تماس در صورت عدم تزریق درز به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است که این تنشها در مجاورت تراز قطع تزریق تقریباً به دو برابر اولیه افزایش پیدا کرده است بطوریکه تنشها در بین بلوکهای صفر و یک که حداکثر آن در تزریق کامل برابر با 13/5 مگاپاسگال میباشد با عدم تزریق به 3/11 مگاپاسگال در این نقطه افزایش پیدا کرده است . نتایج نشان داد که با افزایش ضخامت درز و در صورت عدم تزریق درز بر مقادیر تنش های حداکثر اصلی، تنش-های حداقل اصلی، جابجاییهای سد و نیروی فشاری عمودی بین سطوح تماس به مقدار قابل توجهی افزوده می شود. همچنین مدل کردن درزها در تحلیل غیرخطی باعث افزایش جابجاییهایی سد به میزان 6 میلیمتر در مدل درز بدون کلید برشی و به میزان 3 میلی-متر در مدل درز با کلید برشی نسبت به تحلیل خطی شده است. بطور کلی می توان بیان کرد که عدم تزریق درز در سطوح فوقانی سد، در صورتی که ارتفاع تزریقات ناقص و همچنین ضخامت سطوح درز کم باشد ایمنی سد تحت بارهای استاتیکی زیاد تحت تاثیر قرار نمیگیرد ولی زمانی که ارتفاع این تزریقات ناقص و همچنین میزان فاصله بلوکهای مجاور افزایش یابد ممکن است ایمنی سد در برابر بارهای استاتیکی به خطر بیافتد. بنابراین لازم است، در تزریق درزهای انقباضی سدهای بتنی قوسی دقت کافی به عمل آید.https://www.jcsm.ir/article_147632_5df67fee148a825d8729216f2ce3fe4b.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220221222Experimental Study of Hysteresis Behavior of Reinforced Concrete Frame Equipped with TADAS Yielding Damper under Cyclic Loadingمطالعه آزمایشگاهی رفتار هیسترزیس قاب خمشی بتنی مقاوم سازی شده با میراگر تسلیمی فلزی TADAS تحت بار چرخهای جانبی18921114854010.30478/jcsm.2022.327811.1256FAرضا ناظراندانشجوی دکتری تخصصی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایرانعلی همتیاستادیار، مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه ای و بتن توانمند، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران0000-0003-4867-631Xحسن حاجی کاظمیاستاد گروه عمران، گرایش سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانJournal Article20220202 <br />A review of the damages caused by previous earthquakes shows that a significant number of the structures constructed in the country are neither earthquake-resistant nor have enough strength. Consequently, reliable, fast, and easy retrofitting methods are needed to improve these structures to withstand lateral forces. In the present study, 9 concrete frames were tested, and yielding steel dampers have been used for the seismic rehabilitation of the concrete moment-resisting frames. TADAS (Triangular-plate Added Damping and Stiffness) dampers are attached to the concrete frame using steel braces. The dampers and concrete beams are connected with concentric steel braces. Moreover, three concentric braces have been installed to investigate the influence of the braces on the strength and behavior of the structure. Compared to the moment-resisting frame, the structure that used TADAS dampers exhibited greater strength and recorded fewer damages. Cyclic displacement loading was applied to these frames, and their characteristics, including strength and crack, were investigated. In comparison with the control frame, the steel braces and yield dampers increased the structural strength of the concrete frames by 48% and 28%, respectively.نگاهی به خسارتهای ناشی از زلزلههای گذشته نشان می دهد که درصد بالایی از ساختمانهای بتن آرمه که تاکنون در کشور ساخته شدهاند در برابر زلزله مقاوم نیستند و یا مقاومت کافی و قابل قبولی ندارند. از این رو ضرورت تقویت این ساختمانها برای مقابله با نیروهای جانبی و با روش مقاومسازی قابل اعتماد، سریع و آسان احساس میشود. در این مقاله 9 قاب بتن آرمه مورد آزمایش قرار گرفتند و از میراگر تسلیمی فلزی برای بهسازی لرزهای قابهای بتنی خمشی استفاده شده است. میراگر تسلیمی مورد نظر از نوع میراگر TADAS<strong><sup>*</sup></strong> میباشد که با استفاده از مهاربند فلزی به قاب بتنی متصل شده است. مهاربند فلزی از نوع همگرا است که بین میراگر و تیر بتنی متصل شده است. همچنین در این مقاله سه مهاربند همگرا نیز در سازه قرار داده شده تا تاثیر آن بر مقاومت و رفتار سازه بررسی گردد. در سازه با میراگر TADAS مقدار مقاومت، بیشتر از قاب بتنی بدون میراگر بود و میزان خسارت وارد شده نسبت به قاب بدون میراگر، کمتر ثبت گردید. این قابها تحت بارگذاری چرخهای جابجایی قرار گرفته و مشخصات آنها شامل مقاومت، ترکخوردگی بررسی شد. با اضافه کردن مهاربند فولادی به قاب بتنی، مقاومت نمونه به مقدار 48% نسبت به نمونه شاهد و با اضافه کردن میراگر تسلیمی به قاب بتنی، مقاومت نمونهها حدود 28% نسبت به نمونه شاهد افزایش یافت.https://www.jcsm.ir/article_148540_847fc2ebb8d665d69807ce030e5b0148.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Analytical investigation on the impact response of FRP-retrofitted RC slabsبررسی تحلیلی عملکرد دینامیکی دال های بتن آرمه تقویت شده با ورقه های FRP تحت بارگذاری ضربه21222915094010.30478/jcsm.2022.335415.1262FAعلیرضا خالواستاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف0000-0003-4450-0202حسام سلطانیدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانهاتف عبدوسدانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20220406This study aims to analytically investigate the impact response of FRP-retrofitted RC slabs. In this regard, based on the orthotropic plate theories, an applicable formulation is derived to assess the displacement of simply supported RC slabs due to the applied impact loading induced by dropping an impactor. The results have then been compared with the experimental data available in the literature. The proposed analytical formulation is proved to be reliable and efficacious to an extent that the displacement can be attained up to seven percent error. The effect of number of FRP layers and compressive reinforcement ratio have also been examined on the impact response of FRP-retrofitted RC slabs. The results indicate that adding 7 layers of GFRP strips to the bottom face of the RC slabs can attenuate the displacement values up to 33 percent. Moreover, the effect of compressive reinforcements on improving the impact response of RC slabs was estimated to be 30 and 23 percent, respectively, for RC slabs being examined.در این مطالعه به بررسی تحلیلی رفتار دال های بتنی مسلح به آرماتورهای فولادی و مقاوم سازی شده با ورقه های FRP تحت بارگذاری ضربه ناشی از سقوط وزنه پرداخته شده است. با استفاده از تئوری صفحات ارتوتروپیک، رابطه حاکم بر مقادیر جابه جایی هر نقطه دلخواه از یک دال بتنی با شرایط تکیه گاهی ساده تعیین و سپس مقادیر حاصل از مطالعات تحلیلی با نتایج مطالعات آزمایشگاهی مقایسه شده که با خطای حداکثر 7 درصدی در تخمین مقادیر جابه جایی، مؤید دقت بالای رابطه تحلیلی پیشنهادی است. همچنین، تأثیر استفاده از لایه های FRP و نیز درصد آرماتورهای فشاری بر بهبود عملکرد دینامیکی دال ها تحت بارگذاری ضربه بررسی شده است. نتایج مطالعات پارامتریک نشان می دهد که افزایش تعداد لایه های GFRP تا 7 لایه در سطح تحتانی دال های بررسی شده می تواند منجر به کاهش 33 درصدی مقادیر جابه جایی شود. همچنین، با افزایش درصد آرماتورهای فشاری به میزان آرماتورهای کششی موجود در مقطع، برای دال های تک آرمه و نیز دال تقویت شده با لایه سراسری از ورقه GFRP به ترتیب کاهش 30 و 23 درصدی مقادیر جابه جایی را به همراه داشته است.https://www.jcsm.ir/article_150940_f7b3a1d49b293a209700d9c7f4b74f37.pdfانجمن علمی بتن ایرانمصالح و سازه های بتنی2538-58286220211122Laboratory Monitoring of Electrical Resistance of Concrete (Research Note)پایش آزمایشگاهی مقاومت الکتریکی بتن24926515136910.30478/jcsm.2022.320030.1241FAعلی اکبر کفاش بازاریرئیس مرکز تحقیق و توسعه سیمان تهران0000-0003-1625-4809مهدی چینیاستادیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیJournal Article20220126<em>Common methods of controlling setting, hardness, process of strength growth of concrete are tests for determining the setting time of mortar (ISIRI 392) and concrete (ISIRI 6046) and determining the compressive strength of concrete (ISIRI 3206). Since these physical and mechanical methods do not fully reflect the behavior of concrete and also it is time and money consuming, application of electrical resistance of concrete has been investigated. Therefore, in this study, an extensive laboratory operation was designed. In the first stage, 11 samples of cement were prepared, the phases of which varied, but due to laboratory cementation, their fineness and grading were almost the same. Physical and chemical analysis of cement samples were performed. In the next step, 22 concrete mixtures with 11 cement samples were prepared, so that 11 mixtures with the title of control (without additives) and 11 mixtures with constant dosage of commercial super plasticizer (based on poly carboxylate). Compressive strength tests has been performed at ages of 7, 28 and 90 days. Also, an electrical resistance test was performed, which was performed regularly from the time of cement contact with water until 31 days later. The results showed that at least three peaks of 8, 16 and 23 days in the electrical resistance curve are seen along the test time. In almost all samples, the electrical resistance is reduced to about 3 hours, which indicates the setting time of the concrete. Based on the results of this study, formula was presented</em>روشهای رایج کنترل گیرش، سختشدگی، روند کسب مقاومت بتن، آزمایشهای تعیین زمان گیرش ملات ISIRI 392 و بتن ISIRI 6046 و تعیین مقاومت فشاری بتن ISIRI 3206 میباشد. به نظر میرسد این روشهای فیزیکی و مکانیکی با چارچوب عملی معین و قراردادی، بطور کامل رفتار بتن و روند تغییرات حالات فازها طی فرآیند هیدراته شدن را نمایش نمیدهد؛ لیکن با روش کنترل مقاومت الکتریکی بتن، امکان این پایش میسر میباشد. از اینرو در این مطالعه به این موضوع بطور بومی پرداخته شد و یک عملیات آزمایشگاهی گسترده طراحی گردید. در مرحله اول 11 نمونه سیمان تهیه شدند که مقادیر فازهای آنها تنوع داشتند، اما به واسطه سیمانسازی آزمایشگاهی، نرمی و دانهبندی آنها شرایط تقریبا یکسانی داشت. آنالیز فیزیکی و شیمیائی نمونههای سیمان صورت گرفت. در مرحله بعد 22 مخلوط بتنی با 11 نمونه سیمان تهیه گردید، بطوریکه 11 مخلوط با عنوان شاهد (فاقد افزودنی) و 11 مخلوط با مقدار ثابت افزودنی فوق روان کننده (بر پایه پلی کربوکسیلات) بودند. بر روی مخلوطهای بتنی آزمایشهای تعیین مقاومت فشاری بتن سخت شده 7، 28 و 90 روزه انجام شد. همچنین آزمایش تعیین مقاومت الکتریکی انجام شد که از زمان تماس سیمان با آب تا 31 روز بعد بطور مرتب قرائتها صورت گرفت. نتایج حاصله، نشان داد که حداقل سه قله 8، 16 و 23 روز در منحنی مقاومت الکتریکی طی مرور زمان آزمایش دیده میشود. تقریباً در همه نمونهها مقاومت الکتریکی تا حدود 3 ساعت کاهش یافته است که زمان گیرش بتن را نشان میدهد. بر اساس نتایج این مطالعه، روابطی ارائه شد.https://www.jcsm.ir/article_151369_ff284ed03d9cbbe1755ee369b3152ca6.pdf