TY - JOUR ID - 139468 TI - رویکردی جدید در مطالعۀ پارامتری و تعیین عرض مؤثر بال در دیوارهای برشی بتن آرمۀ غیرمستطیلی JO - مصالح و سازه های بتنی JA - JCSM LA - fa SN - 2538-5828 AU - خالو, علیرضا AU - عبدوس, هاتف AU - طبیعی, محمد AD - استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف AD - دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 6 IS - 1 SP - 138 EP - 161 KW - دیوار برشی بتن آرمه غیرمستطیلی KW - عرض مؤثر بال KW - مطالعه تحلیلی KW - مطالعه پارامتری KW - پدیده تأخیر برشی DO - 10.30478/jcsm.2021.293863.1212 N2 - در طی سال‌های اخیر به علت افزایش کاربرد دیوارهای برشی بتن‌آرمۀ غیرمستطیلی در سازه‌ها، مطالعات آزمایشگاهی و عددی بسیاری به منظور بررسی رفتار این دیوارها صورت پذیرفته است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از ضوابط و مقررات آیین‌نامه‌های معتبر در خصوص طراحی دیوارهای برشی بتنی، در تحلیل و برآورد رفتار دیوارهای غیرمستطیلی ناکارآمد و بعضاً غیرمحافظه‌کارانه است. از جملۀ این موارد می‌توان به روابط پیشنهادی آیین‌نامه‌ها برای عرض مؤثر بال در دیوارهای برشی غیرمستطیلی اشاره کرد. از همین رو، محققان بسیاری در این سال‌ها به مطالعۀ پارامتری عرض مؤثر بال به کمک روش‌های عددی پرداخته و روابط پیشنهادی گوناگونی را برای تخمین آن ارائه کرده‌اند. با توجه به حجم محاسباتی قابل‌توجه روش‌های عددی و زمان‌بر بودن فرآیند انجام آن‌ها، پژوهشگران با دو چالش اساسی روبه‌رو می‌شوند. نخست آن‌که به علت تعداد اندک نمونه‌های عددی معمولاً دقت روابط حاصله نیز چندان مطلوب نبوده و دربرگیرنده همه شرایط ممکن نیست. مورد دیگر آن‌که محققان به دلیل کمبود داده‌های عددی عموماً در تشخیص پارامترهای اثرگذار و وارد نمودن آن‌ها در روابط پیشنهادی خود با مشکل مواجه می‌شوند. در این مقاله به منظور رفع این چالش‌ها از یک رویکرد تحلیلی جهت مطالعه پارامتری و مشخص نمودن پارامترهای اثرگذار در مقدار عرض مؤثر بال در دیوارهای برشی بتن آرمه غیرمستطیلی استفاده شده است. در این راستا، ابتدا یک رابطه تحلیلی به منظور برآورد عرض مؤثر یک دیوار برشی غیرمستطیلی با هندسه کلی پیش از ترک‌خوردگی و در ناحیه الاستیک حاصل شده است. سپس با تکیه بر این رابطه، میزان تأثیر پارامترهای به‌ کار رفته در آن، بر روی عرض مؤثر بال ارزیابی می‌شود که بر اساس آن، طول بال مقطع و نیروی محوری وارده اثرگذارترین پارامترها در تعیین عرض مؤثر مقطع محسوب می-شوند. سپس با استفاده از آنالیز ابعادی، عرض مؤثر به صورت تابعی از کمیت‌های بی‌بعد ارائه شده است. در پایان، نیز با توجه به نتایج به دست آمده، بر روی کارایی هریک از روابط پیشنهادی توسط آیین‌نامه‌های معتبر برای عرض مؤثر بال، بحث و مقایسه‌ای صورت گرفته است. UR - https://www.jcsm.ir/article_139468.html L1 - https://www.jcsm.ir/article_139468_4031ba9c9a5470da0276e2f9930b7b3d.pdf ER -