2024-03-29T14:39:41Z
https://www.jcsm.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6579
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
فرآیند طراحی، اجرا و بررسی عملکرد رویه بتن غلتکی جهت پیشگیری و کاهش خرابیها نگاه موردی: جاده اختصاصی مجتمع تولیدی و تحقیقاتی پریفاب
سعید
ذوالقدری
وحید
قلی زاده
علی اکبر
مقصودی
بتن غلتکی نوعی از بتن با اسلامپ تقریبا صفر می باشد. رویه بتن غلتکی بتن متراکم شده ای است که روند کسب مقاومت آن شبیه به خاک کوبیده شده است. مقدار رطوبت باید به گونه ای تنظیم گردد که ضمن فراهم شدن شرایط اختلاط مصالح و تراکم بتن، خمیر سیمان به صورت یکنواخت در بتن پخش شده و بتن تحت اثر وزن غلتک متراکم گردد. پس از استفاده موفقیت آمیز از بتن غلتکی در سدسازی، ویژگی ها و مزایای این نوع بتن منجمله قابلیت کسب مقاومت های بالا در سنین کم و عدم نیازی به تسلیح، قالب بندی و پرداخت که کار اجرایی را تسهیل و تسریع می نماید، کارشناسان را به استفاده از این نوع بتن در روسازی راه ها ترغیب نمود. امکان استفاده از تجهیزات متداول اجرای رویه های آسفالتی جهت اجرای رویه های بتن غلتکی در کنار هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر و عمر مفید بیشتر در بسط و گسترش استفاده از این نوع بتن به عنوان روسازی راه ها بسیار موثر بوده است. در کشور ما با توجه به فزونی ظرفیت تولید انواع سیمان نسبت به نیاز پروژه های عمرانی داخلی و تقاضای بازارهای صادراتی، گسترش استفاده از رویه های بتنی در راه ها به عنوان راهکاری عملی جهت ایجاد بازار مصرف پایدار برای بخشی از سیمان قابل تولید مطرح می باشد. در این مقاله برخی از و دستاوردهای آزمایشگاهی و تجارب اجرایی استفاده از بتن غلتکی به عنوان روسازی در خیابان های داخلی کارخانه پریفاب منجمله نکات طراحی طرح مخلوط با استفاده از مصالح بومی و بخشی از پسماند تولید مصالح سنگی، اقدامات انجام شده جهت بهسازی خط تولید مصالح سنگی و مرکز تولید بتن کارخانه جهت انطباق با الزامات ساخت و حمل بتن غلتکی، نکات قابل تامل درخصوص بهره برداری از ماشین آلات متداول راهسازی جهت اجرای بتن غلتکی و فرآوری و نگهداری از بتن غلتکی در شرایط هوای گرم به تفضیل بیان گردیده اند.
رویه های بتنی
بتن غلتکی
مصالح بازیافتی
طرح مخلوط
تعمیر و ترمیم روسازی بتنی
2017
05
22
5
24
https://www.jcsm.ir/article_54793_eb6b8455d110dead2c614116fdc3288a.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
رفتار حرارتی نمونه های خمشی تقویت شده با چسب ها و الیاف FRP مختلف
علی
صدر ممتازی
حمید رضا
کرامتی
بهزاد
طهمورسی
استفاده از کامپوزیت های پلیمری مسلح به الیاف (FRP) به طور گسترده ای در صنعت ساخت و ساز روبه افزایش است. نسبت مقاومت به وزن بالا، مقاوم در برابر خوردگی و پایایی مناسب از دلایل اصلی انتخاب و طراحی FRP هستند. با این حال در صورت قرار گیری این مواد در معرض حرارت، تغییر در خواص مواد، بر عملکرد سازه ای آن تاثیر می گذارد. هدف از این پژوهش بررسی اثر چسب های سیمانی و اپوکسی بر عملکرد حرارتی نمونه های خمشی بتنی تقویت شده با پارچه های بازالت (BFRP) و شیشه (GFRP) است. به همین منظور 105 نمونه خمشی (500×100×100 میلی متر) با نسبت آب به سیمان یکسان ساخته شد و به مدت یک و سه ساعت، تحت دما های 50، 100 و 200 درجه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که با افزایش دما مقاومت خمشی نمونه های تقویت نشده تا 48% افت داشت. همچنین مقاومت خمشی نمونه های آغشته به چسب سیمانی و اپوکسی به ترتیب تا 47% و 60% کاهش پیدا کرد. نتایج حاصله از مدل ارائه شده نشان داد که که در دما های کمتر از 100 درجه سانتیگراد مقاومت خمشی نمونه های آغشته به چسب سیمانی کمتر از نمونه های آغشته به چسب اپوکسی است اما با افزایش دما تا 200 درجه سانتیگراد، مقاومت خمشی برای نمونه های تقویت شده با پارچه بازالت و شیشه به ترتیب تا 3/1 و 15/1 برابر افزایش می یابد. همچنین نمودار نسبت مقاومت خمشی نمونه های تقویت شده با پارچه بازالت به پارچه شیشه برای نمونه های آغشته به چسب سیمانی در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد روندی صعودی داشت حال آنکه این روند برای نمونه های آغشته به چسب اپوکسی نزولی بود.
پارچه بازالت
پارچه شیشه
چسب سیمانی
چسب اپوکسی
حرارت
2017
05
22
25
36
https://www.jcsm.ir/article_54795_88191a844e4f8a6db459f980d84a4dd0.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
بررسی لنگر خمشی ترک خوردگی در تیرهای بتن آرمه با میلگردهای کامپوزیت GFRP
فهیمه
مالکی
علی
خیرالدین
در این مقاله تاثیر استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP بر ترک خوردگی تیر بتن آرمه مورد مطالعه قرار گرفته است. به دلیل خوردگی میلگردهای فولادی در شرایط خاص، استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به منظور بررسی رفتار ترک خوردگی، پانزده تیر بتن آرمه با میلگردهای فولادی و میلگردهای کامپوزیت شیشه (GFRP) با درصدهای مختلف آرماتور در نرم افزار ABAQUS مورد تحلیل قرار گرفت. برای صحت سنجی از مدل آزمایشگاهی آل سونا و همکاران که تیری با ابعاد 250×150 میلیمتر مربع به طول 2550 میلیمتر میباشد، استفاده شده است. نتایج تحلیل نشان داد که استفاده از میلگردهای GFRP به دلیل رفتار الاستیک خطی آن باعث کاهش لنگر خمشی ترک خوردگی میگردند و در تیرهای بتن آرمه با میلگردهای GFRP با افزایش پوشش بتن، میزان لنگر خمشی ترک خوردگی به میزان 1تا 5 درصد کاهش مییابد. همچنین در تیرهای بتن آرمه با میلگرد GFRP، افزایش تعداد لایههای میلگرد GFRP با ثابت بودن درصد میلگرد، سبب کاهش 1 تا 5 درصدی و افزایش مقاومت بتن موجب افزایش 15 تا 25 درصدی لنگر خمشی ترک خوردگی میشوند.
تیر بتن آرمه
میلگرد کامپوزیت FRP
ترک خوردگی
روش اجزا محدود
2017
05
22
37
47
https://www.jcsm.ir/article_54798_bb7753a3c59d601a9921d9badac01f42.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
تاثیر میکروسیلیس بر مشخصات مکانیکی روسازی بتن غلتکی (RCCP) در مناطق سردسیر
هومن
پور عبدا...
روزبه
دبیری
امروزه با توسعه شبکه حمل و نقل ، بخش اعظمی از درآمد کشورها صرف تعمیر و نگهداری راهها میشود. یکی از انواع روسازی، روسازی بتن غلتکی است که یکی از اقتصادیترین و بادوامترین انواع روسازی است. از آنجا که اکثر روسازیهای بتن غلتکی در معرض عوامل جوی و به خصوص رطوبت، یخبندان و بارهای ناشی از ترافیک قرار میگیرندبا گذشت زمان دچار خرابی می شوند. امروزه مسئله دوام بتنهای غلتکی در برابر دورههای یخ زدن و آب شدن و زمان حمل و کار با بتن غلتکی، دارای اهمیت زیادی است. هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر میکروسیلیس به همراه ماده هواساز در خصوصیات مکانیکی روسازی بتن غلتکی در مناطق سردسیر می باشد. بدین منظور مصالح مورد مطالعه با میکروسیلیس با درصد های 5، 10، 15، 20 و 25 و به همراه 2 درصد ماده هوازا مخلوط شده است. خصوصیات مکانیکی مصالح مخلوط روسازی بتن غلتکی براساس آزمونهای مقاومت فشاری، مقاومت کششی غیر مستقیم، دوره های ذوب و یخبندان، جذب آب، عمق نفوذ، چگالی بتن، زمان وی بی، زمان حمل، زمان غلتکزنی ارزیابی شده است. نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد در حالت کلی هنگامیکه 10 درصد میکروسیلیس به مصالح بتن غلتکی افزوده می شود براساس نتایج آزمایشات ذکر شده بهترین کارایی را دارد.
روسازی بتن غلتکی
میکروسیلیس
ماده هوازا
مقاومت فشاری
مقاومت کششی
2017
05
22
48
64
https://www.jcsm.ir/article_54799_58622f6ab63ac96c0128a9da87b1adc5.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
مطالعه آزمایشگاهی تاثیر شکل، اندازه و نوع سیمان مصرفی بر روی مقاومت فشاری نمونه های بتنی
بیت اله
بدرلو
آزمایش مقاومت فشاری بتن یکی از مهمترین آزمایشات برای کنترل کیفیت بتن در سازه های عمرانی محسوب شده و بر اساس شرایط کارگاهی و ضوابط آیین نامه ها و استاندارهای مرتبط، قالبهایی با اشکال و ابعاد مختلف (مکعبی و استوانه ای) برای تهیه نمونه های آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از انجام این تحقیق بررسی و تعیین تغییرات ضرایب تبدیل مقاومت نمونه ها با اشکال و ابعاد مختلف به یکدیگر برای بتن رده C25 و با استفاده از انواع مختلف سیمان می باشد. در این تحقیق برای ساخت نمونه ها از سیمان های تیپ 425-1، 2 و 5 استفاده شده و تعداد 81 نمونه مکعبی و استوانه ای شکل با ابعاد و اندازه های 200×200×200mm، 150×150×150mm و 150×300mm در سنین 3، 7 و 28 روز مورد آزمایش قرار گرفته است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که علاوه بر شکل و اندازه نمونه ها، نوع سیمان مصرفی نیز بر روی مقاومت و ضرایب تبدیل مقاومت نمونه ها با اشکال و اندازه های مختلف تاثیر گذار است.
مقاومت فشاری بتن
ضریب تبدیل
نمونه مکعبی
نمونه استوانه ای
سیمان
2017
05
22
65
76
https://www.jcsm.ir/article_54800_fbdfa3330243baf2b4901099bda4bbb3.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
ارزیابی تاب آوری لرزه ای زیرساخت های شهری
نگار
رجب پور
حسین
نادرپور
پویان
فخاریان
برای غلبه بر اثرات منفی یک فاجعه، ساختمان ها و زیر ساخت ها و به طور کلی تر جوامع، باید رفتاری ارتجاعی داشته باشند. به عنوان تجسمی از مفهوم تاب آوری، تاب آوری لرزه ای به توانایی یک سیستم برای کاهش شانس لرزش، جذب این لرزش و ریکاوری سریع سازه بعد از آن گفته می شود. تاب آوری سازه ها، رویکرد اولیه اش را از یک مفهوم عمومی تر و وسیع تر بدست آورده است و در ادامه آن مسائل مهندسی فرموله شده اند. کمی سازی فیزیکی تاب آوری در زیر ساخت ها شامل احتمال تجاوز شتاب طبقه یا دریفت درون طبقه ای از یک حد مشخص است. برای این منظور از پاسخ های غیر خطی سازه استفاده می شود و همچنین اثر بهسازی و تعمیر و اثر مدت زمان لازم برای ریکاوری سازه و در ادامه جوامع، مد نظر قرار می گیرد. این چهارچوب پیشنهادی تابع احتمال و شکست و تاب آوری را به صورت یک رویکرد پیوسته به هم ربط می دهد. در این مقاله سعی بر معرفی مشخصه ای با نام شاخص تاب آوری جوامع است که بوسیله آن عملکرد جوامع مختلف توسط چهارچوب POEPLES محاسبه و مقایسه می شود.
تاب آوری لرزه ای
زیرساخت ها
جوامع
ریکاوری
ارزیابی
2017
05
22
77
87
https://www.jcsm.ir/article_54801_fb934a88076ed5e406e58375b232659f.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
بررسی تاثیر میزان هوای غیر عمدی بر مقاومت و دوام بتن حاوی مواد افزودنی طبیعی و شیمیایی
امید
بهنامی
رضا
فرخ زاد
جهت استفاده از بتن به عنوان یک ماده ساختمانی با کاربردهای متعدد، می بایست به خواص مکانیکی و دوامی آن توجه شود. خواص مکانیکی شامل مقاومت فشاری، کششی، خمشی و سایشی بوده و خواص دوامی شامل مقاومت در برابر حمله سولفات ها و کلریدها می باشد. در تمامی موارد ذکر شده میزان هوای غیرعمدی بتن، رابطه ای ویژه با خواص مکانیکی و دوامی آن دارد. در تحقیق پیش رو به بررسی این رابطه و همچنین تاثیر مواد افزودنی شیمیایی و طبیعی شامل زئولیت، متاکائولن، میکروسیلیس و درصد های مختلف روان کننده بر روی هوای بتن پرداخته شده است. نمونه ها با آزمایشات دما، اسلامپ، هوای بتن، نفوذپذیری آب، مقاومت الکتریکی، جذب آب و مقاومت فشاری برای سنین 7، 28 و 90 روز، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بتن حاوی میکروسیلیس و زئولیت به ترتیب کمترین میزان هوا را دارد. در رابطه با جذب آب، نمونه دارای متاکائولن و زئولیت به ترتیب بیشترین، در مورد نفوذ آب، بتن حاوی میکروسیلیس و متاکائولن به ترتیب کمترین، در آزمایش مقاومت الکتریکی 7 و 28 روز، نمونه شامل متاکائولن و زئولیت و در 90 روز، نمونه حاوی زئولیت و میکروسیلیس به ترتیب بیشترین، در مورد مقاومت فشاری نیز نمونه دارای میکروسیلیس و متاکائولن به ترتیب بیشترین بوده که نمونه حاوی زئولیت در 7 روز مقاومت کمی از خود نشان داد که در سنین بالاتر رشد نسبی بهتری داشت. همچنین می توان به این نتیجه رسید که با افزودن میکروسیلیس و 1.5% روان کننده به نمونه بتن، کمترین میزان هوای بتن و بیشترین مقدار مقاومت فشاری حاصل گردد. در مجموع نتایج نشان داد، اگر میزان هوای بتن را کاهش دهیم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می توان خواص مکانیکی و دوامی بتن را افزایش داد و بایستی تلاش نمود با کاهش نفوذپذیری و هوای بتن، کارایی و توانمندی بتن را افزایش داد.
هوای غیر عمدی بتن
زئولیت
متاکائولن
میکروسیلیس
روان کننده
2017
05
22
88
109
https://www.jcsm.ir/article_54802_2dc9cfc1934732cb16bcba9254a1e383.pdf
مصالح و سازه های بتنی
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2538-5828
1396
2
1
مدل سازی و بررسی رفتار قابهای بتنی میان پر تقویت شده با کامپوزیت های پلیمری مسلح الیافی (FRP)
فریبرز
ناطقی الهی
ایوب
دهقانی
محمد جواد
علی نژاد
در ایران قاب های بتنی میان پر وجود دارد که نیاز به مقاوم سازی دارند. یکی از روش های موثر برای مقاوم سازی اینگونه ساختمان ها که در سال های اخیر مطالعات فراوانی در مورد آن انجام شده است، استفاده از کامپوزیت های مسلح فیبری (FRP) می باشد. در این تحقیق یک روش ساده به منظور تخمین سختی و ظرفیت بار نهایی قاب بتنی میانپر ارائه شده است. مصالح میانقاب به وسیله دو روش یک دستک و سه دستک، مدل سازی شده و با یکدیگر مقایسه شده است. در این دو روش به آسانی میتوان آنالیز غیرخطی در سازه های دوبعدی انجام و محاسبه نمود. نتیجه ای که از آنالیز پوشآور بدست می آید می تواند به ما مدلی پیشنهاد دهد که بسیار نزدیک و مشابه به نمونه آزمایشگاهی می باشد. علاوه براین، نتایج یک مطالعه موردی بر روی قاب بتنی میان پر پنج طبقه که با کامپوزیت FRP تقویت شده اند، ارائه شده است که می تواند به عنوان روشی برای جایگزینی میانقاب و کامپوزیت FRP در قاب ها ، استفاده شود. نتایج آزمایشگاهی و تحلیلی بدست آمده، بیانگر آن است که تقویت قاب بتنی میان پر تقویت شده با کامپوزیت FRP باعث افزایش ظرفیت باربری نهایی و سختی سازه می شود.
قاب های بتنی میان پر
مقاوم سازی
کامپوزیت FRP
روش سه دستک
آنالیز پوش آور
ظرفیت باربری نهایی
2017
05
22
110
125
https://www.jcsm.ir/article_54803_d62f5c3d215dc53934e409db581c8460.pdf