انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی تاثیر زاویه قوس در پلان بر رفتار لرزه ای و خصوصیات سازه ای عرشه و پایه های پل های بتن مسلح
5
28
FA
ملیحه
رجبی
دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی سازه، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
samin848@yahoo.com
محمدکاظم
شربتدار
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
msharbatdar@semnan.ac.ir
10.30478/jcsm.2021.293736.1211
پل های نامنظم به دلیل اختلاف ارتفاع پایه ها، زاویه دار بودن عرشه با کوله و یا قوسی بودن عرشه تحت تحریکات ناشی از زلزله رفتار پیچیده دینامیکی دارند که موجب می شود میزان و نوع آسیب ناشی از زلزله در آنها متفاوت باشد و دو پارامتر زاویه قوس و ارتفاع پایه ها از عوامل بسیار مهم در تحلیل لرزه ای پل های قوسی هستند. در این مقاله اثر زاویه قوس در پلان بر آسیب پذیری لرزه ای پل های بتن آرمه بررسی شده و 8 پل با زوایای قوس متفاوت در نرم افزار CSi Bridge طراحی و مدل سازی شدند و سپس با اعمال 8 شتاب نگاشت همپایه شده مختلف تحلیل دینامیکی غیرخطی صورت گرفت و میزان دوران مفصل خمیری، برش پایه و جابجایی عرشه در دو جهت طولی و عرضی بدست آمدند. نتایج بدست آمده نشان داد که با افزایش زاویه قوس از صفر به 105 درجه، میزان دوران مفصل خمیری ستون ها تا 16 درصد افزایش یافت. ضمنا پل مستقیم و پل های قوسی تا زاویه قوس 75 درجه در سطح عملکرد قابلیت استفاده بی وقفه قرار گرفتند اما پل های با زاویه قوس 90 و 105 درجه، در سطح عملکرد ایمنی جانی قرار داشتند. میزان برش پایه در پل های دارای قوس در پلان نیز از مقادیر مربوطه در پل مستقیم بالاتر بود و بیشترین برش پایه در پل با زاویه 75 درجه به میزان 33 درصد افزایش بیش از پل مستقیم بود.
پل بتن قوسی",آسیب لرزه ای",تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی",زاویه",",نرم افزار CSi Bridge"
https://www.jcsm.ir/article_139456.html
https://www.jcsm.ir/article_139456_9b34de14be61f8511ba2f682c89b1725.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
ارزیابی لرزهای هستههای مقاوم بتنآرمه در ساختمانهای بلندمرتبه با سیستم لوله در لوله دارای بازشو در دیافراگم
29
48
FA
حامد
بیدار
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی عمران، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
hamed.bidar1367@gmail.com
اشکان
خدابنده لو
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
a.khodabandehlou@iaurmia.ac.ir
10.30478/jcsm.2021.296164.1214
در این مقاله رفتار و عملکرد لرزهای سازههای بلند با سیستم سازهای لوله در لوله بهعنوان یکی از سیستمهای باربر جانبی با هسته بتنی دارای بازشو در دیافراگم مورد مطالعه قرار میگیرد. به منظور بررسی تأثیر سیستم لوله در لوله با هسته مرکزی بر رفتار لرزهای سازه بلند، مدل سازهای در دو حالت با لوله داخلی و بدون در نظر گرفتن لوله داخلی مورد ارزیابی قرار میگیرد. جهت بررسی رفتار لرزهای مدل سازهای از سه روش تحلیل استاتیکی معادل، تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی و تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوشاور) استفاده میشود. همچنین از یک مدل سازهای 25 طبقه با سیستم لوله در لوله با هسته بتنی استفاده میشود به طوریکه این مدل سازهای در طبقات آخر دارای بازشو در دیافراگم میباشد. نتایج بدست آمده از مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که استفاده از هسته بتنی به عنوان لوله مرکزی موجب کاهش محسوسی در جابجایی جانبی و دریفت طبقات میشود. همچنین نتایج بدست آمده از تحلیل استاتیکی غیرخطی (پوشاور) نشان میدهد که با استفاده از هسته بتنی مرکزی، ظرفیت نهایی سازه و شکلپذیری سازه افزایش چشمگیری پیدا میکند. نتایج بدست آمده از تحلیل دینامیکی تاریخچه زمانی غیرخطی نشان میدهند که برای این سیستم سازهای روش استاتیکی غیرخطی از دقت خوبی در محاسبه حداکثر تغییرمکان سازه برخوردار میباشد.
سازههای بلند,سیستم لوله در لوله,تحلیل تاریخچه زمانی,تحلیل پوشاور,پاسخهای لرزهای سازه
https://www.jcsm.ir/article_139474.html
https://www.jcsm.ir/article_139474_a43994fef49b57f0ad3f8befc705abd9.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی مقاومت الکتریکی مخلوط های بتنی حاوی حجم بالایی از مواد پوزولانی
49
62
FA
علی
ذوالقدری
0000-0001-8578-995X
کارشناس ارشد راه و ترابری، دانشگاه زنجان
alizolghadri7@gmail.com
بابک
احمدی
0000-0001-8635-5256
عضو هیات علمی /مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی
b.ahmadi@bhrc.ac.ir
بابک
فروتن مهر
عضو هیئت مدیره شرکت فهاب بتن
ali.nister11@gmail.com
10.30478/jcsm.2022.320191.1243
در این پژوهش به منظور بررسی تاثیرعواملی چون مقدارهوای بتن، نوع و ترکیب پوزولان مصرفی و نسبت آب به مواد سیمانی روی مقاومت الکتریکی بتن، 19 مخلوط مختلف شامل 11 مخلوط بتن هوادار، 3 مخلوط ملات با کارایی بالا، و 5 مخلوط بتن خودتراکم ساخته شد. این مخلوطها با ترکیبات مختلف جایگزینی بین 30 تا 60 درصدی پوزولان به جای سیمان مصرفی و در نسبت آب به مواد سیمانی 28/0 تا 34/0 ساخته شدند. پوزولانهای مصرفی شامل زئولیت، پومیس، ولاستونیت و سرباره بودند. آزمایش مقاومت الکتریکی سطحی و حجمی در سنین مختلف عملآوری روی آزمونههای استوانهای 200*100 میلیمتر انجام گرفت و ارتباط این دو آزمایش با هم بررسی شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مقاومت الکتریکی و درنتیجه دوام بتن به نسبت آب به مواد سیمانی مخلوط، نوع و ترکیب پوزولان مصرفی، مقدار مواد سیمانی مصرفی و مقدار هوای بتن ارتباط دارد. در بین پارامترهای تاثیر گذار روی مقاومت الکتریکی بتن، نسبت آب به مواد سیمانی، مقدار سیمان و پوزولان مصرفی، اثر بیشتری از سایر عوامل بررسی شده داشتند. در این بین، ترکیبات سرباره و زئولیت بیشترین اثر و ترکیبات سرباره و ولاستونیت کمترین تاثیر را در بهبود نتایج مقاومت الکتریکی داشتند. نتیجهی حاصل از آنالیز رگرسیونی نشان داد که صرف نظر از نوع پوزولان مصرفی، نسبت آب به مواد سیمان و همچنین مقدار هوای بتن، ارتباط معناداری بین نتایج مقاومت الکتریکی حجمی و سطحی در سنین مختلف عمل آوری وجود دارد.
مقاومت الکتریکی سطحی,مقاومت الکتریکی حجمی,پومیس,ولاستونیت,زئولیت
https://www.jcsm.ir/article_142878.html
https://www.jcsm.ir/article_142878_911bf967e5417542483e0ecfef210f5e.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی عددی رفتار ستون های بتنی مسلح شده با فولاد با هسته صلیبی تحت بار با خروج از مرکزیت
63
79
FA
محسن
احمدی
0000-0002-8067-2784
استادیار، دانشکده مهارت و کارآفرینی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
m.ahmadi@baboliau.ac.ir
مهدی
نعمت زاده
0000-0002-8065-0542
دانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
m.nematzadeh@umz.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.314666.1233
ستون های بتنی مسلح شده با فولاد SRC به دلیل مزایای فراوانی که دارند، استفاده از آنها در سال های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است. در این تحقیق، به جهت بررسی رفتار ستون های SRC با هسته فولادی صلیبی، شاخص شکل پذیری و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته و همچنین با محاسبه روابط لازم بر اساس روش توزیع تنش پلاستیک، روشی ساده و کاربردی برای طراحی این ستون ها ارائه گردید. بر همین اساس، یک مدل المان محدود به کمک نرم افزار آباکوس به جهت مطالعه عددی ایجاد شد که با نتایج مدل آزمایشگاهی اعتبارسنجی گردید. در مجموع 16 ستون با هسته فولادی صلیبی برای مطالعه عددی تحلیل گردیدند که متغیرهایی از قبیل درصد هسته فولادی، مقاومت فشاری بتن، نسبت فاصله میلگردهای عرضی، نسبت لاغری و نسبت برون محوری نیرو بر شاخص شکل پذیری این ستونها مورد بحث و ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده این مطلب بوده که با افزایش نسبت برون محوری، ظرفیت باربری کاهش ولی شاخص شکلپذیری به دلیل تغییر رفتار از حالت فشاری به خمشی افزایش می یابد به طوری که با افزایش نسبت برون محوری از 1/0 به 4/0 ظرفیت باربری به مقدار 1/59% کاهش یافته ولی شاخص شکل پذیری 2/28% افزایش می یابد.
ستون مرکب,SRC,مدل عددی,شاخص شکل پذیری,ظرفیت باربری,بار خارج از مرکز
https://www.jcsm.ir/article_144374.html
https://www.jcsm.ir/article_144374_d96bf9dae7d1fb1db377494cdcdf33c6.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
اثر اندازه آزمونه بر مقاومت فشاری، کششی و خمشی بتنهای حاوی الیاف فولادی
80
103
FA
آرمان
ابراهیمیان
کارشناس ارشد مهندسی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
arman.ebrahimian@gmail.com
علیرضا
مرتضایی
دانشیار، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
a.mortezaei@semnaniau.ac.ir
10.30478/jcsm.2021.276570.1199
استفاده از الیاف در بتن سبب کاهش قابلتوجه تردی و شکنندگی بتن شده و بتن حاصله از همگنی بالایی برخوردار خواهد بود. در این تحقیق 160 نمونه بتن الیافی شامل 64 نمونه مکعبی برای آزمایش مقاومت فشاری، 64 نمونه استوانهای برای آزمایشات مقاومت فشاری و کششی و 32 نمونه تیر برای آزمایش مقاومت خمشی مورد آزمایش و بررسی قرار گرفتند. همچنین در این پژوهش 4 ردهی بتن مورد آزمایش قرار گرفتند که از هر رده بتن و هر ابعاد 4 نمونه ساخته شد که 1 نمونه بدون الیاف (به عنوان نمونه مبنا) و 3 نمونه با الیاف فولادی دو انتها قلاب (5/0درصد حجم بتن مصرفی) بود. نتایج نشان داد که مقاومت خمشی، کششی و فشاری بتن با حضور الیاف افزایش یافته و ضرایب تبدیل مقاومت جدیدی برای نمونههای حاوی الیاف ارائه گردید.
اثر اندازه,الیاف فولادی,مقاومت فشاری,مقاومت کششی,مقاومت خمشی,ضریب تبدیل
https://www.jcsm.ir/article_144769.html
https://www.jcsm.ir/article_144769_2ff88fce3e69d7fdadc5da4aed7bc432.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
اثر قطر میلگرد و ضوابط ضخامت پوشش بتنی بر مدلهای رخداد ترک ناشی از خوردگی میلگرد
104
114
FA
سید عباس
حسینی
استادیار، دانشکده صنعت و معدن، دانشگاه یاسوج، چرام، ایران
a.hosseini@yu.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.323535.1246
خوردگی میلگردها یکی از مهمترین عوامل کاهش مقاومت و انهدام سازههای بتنی در طی زمان بهرهبرداری از سازه میباشد. برای پیشبینی رفتار سازههای بتنی که در محیطهای خورنده قرار دارند از مدلهای مختلف عمر که مبتنی بر تجربیات آزمایشگاهی و یا تحلیلهای عددی هستند استفاده میشود. از مهمترین مدلهای مورد نظر در سازههای بتنی، مدلهایی هستند که زمان رخداد ترکها در قطعه بتنی را به واسطه خوردگی میلگرد ارائه میدهند. این مدلها، به دلیل تأثیر عوامل محیطی و همچنین وجود عدم قطعیتهای فراوان در رفتار بتن دارای خطاهایی میباشند. یکی از الزامات مبحث نهم مقررات ملی ساختمان برای در نظر گرفتن شرایط محیطی، اعمال حداقل ضخامت پوشش بتن روی میلگردها است. در این پژوهش، اثر ضخامت پوشش بتنی روی میلگردها، قطر میلگردها و همچنین اثر شدت خوردگی میلگرد از طریق اعمال مقادیر مختلف چگالی جریان خوردگی بر نتایج بدست آمده از مهمترین مدلهای موجود برای پیش بینی رخداد ترک بررسی شده است. اثر عدم قطعیت از طریق اعمال ضرایب تغییرات در پارامترها اعمال شده است. نتایج بیانگر اثر عدم قطعیت مقدار چگالی جریان خوردگی در مقدار میانگین زمان آغاز ترک خوردگی است به طوریکه با افزایش ضریب تغییرات این متغیر، زمان پیش بینی شده برای رخداد ترک در جهت عدم اطمینان افزایش پیدا میکند. نتایج همچنین نشان داد در صورت انتخاب بیشینه نسبت پوشش بتن به قطر میلگرد در هر شرایط محیطی می توان زمان رخداد ترک را تقریباً تا چهار برابر به تأخیر انداخت.
خوردگی میلگرد,ترک,زمان رخداد ترک,شرایط محیطی
https://www.jcsm.ir/article_145146.html
https://www.jcsm.ir/article_145146_f2c91f5c69f7a76ca7a4093064deb394.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی آزمایشگاهی و تحلیلی تاثیر الیاف فولادی در خصوصیات مکانیکی و کارایی بتن های خود تراکم الیافی
115
131
FA
علی
قربانی
0000-0001-7637-6846
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 3697-19395، تهران، ایران
ghorbani@pnu.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.321043.1244
بتن های خود تراکم با توجه به مزایای آن ها روز به روز در حال توسعه می باشند. در این بین بتن های توانمند نیز به دلیل ویژگی های مناسب مورد توجه محقین قرار گرفته اند. در این مقاله با استفاده از یک تحقیق آزمایشگاهی، مطالعه جامعی بر روی خصوصیات مکانیکی و کارایی بتن توانمند الیافی خود تراکم صورت گرفته است. در قالب این مقاله 9 طرح اختلاط ساخته شد. آزمایش های مقاومت فشاری، کششی، خمشی در بخش خصوصیات مکانیکی بر روی نمونه ها انجام شد. در بخش کارایی، آزمایش حلقه J انجام شد و همچنین آزمایش تعیین سرعت امواج آلتراسونیک به منظور بررسی کیفیت ساخت نمونه ها انجام شد. مطابق با نتایج به دست آمده تاثیر الیاف بر مقاومت کششی و خمشی به مراتب بیشتر از مقاومت فشاری بود. از طرفی افزودن الیاف تاثیرات منفی بر روی کارایی و سرعت امواج داشت. در نهایت نیز روابطی به منظور محاسبه مقاومت کششی و خمشی نمونه ها بر حسب مقاومت فشاری ارائه شد.
مقاومت فشاری,مقاومت کششی,بتن خود تراکم,کارایی
https://www.jcsm.ir/article_145970.html
https://www.jcsm.ir/article_145970_01d4d3a82eb5f7431ab46b860fdef44d.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بومی سازی طرح مخلوط و روش ساخت بتن گرافیکی
132
145
FA
سبا
نائیج
گروه ساختمان- دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی تهران
s.naeej@mail.sbu.ac.ir
زهرا
علی پور بالفروش
دانشگاه شهید بهشتی
zahra_alipour512@gmail.com
علیرضا
رحمتی
استاد مدعو دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
al_rahmati@sbu.ac.ir
رهام
افغانی خراسکانی
استادیار دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی
roham.afghani@polimi.it
10.30478/jcsm.2022.327649.1252
امروزه کاربرد قطعات بتنی تزیینی بهعنوان جایگزینی برای سنگ طبیعی در نازککاری ساختمان، امری متداول است. بتن گرافیکی یکی از انواع بتن تزیینی از نوع سنگدانه نمایان است. باتوجه به اینکه تا این زمان در مراجع داخلی هیچ پژوهشی در راستای تولید بتن گرافیکی در کشور وجود نداشته است، هدف این تحقیق بومیسازی و سادهسازی روش تولید قطعات پیشساخته بتن گرافیکی برای اولین بار در ایران میباشد. در این تحقیق نمونههایی با مقادیر 435 و 500 کیلوگرم برمترمکعب سیمان پرتلند نوع 2 با نسبت آب به سیمان 40/0 و 45/0 با استفاده از ماسه طبیعی گردگوشه به عنوان سنگدانه و همچنین استفاده از افزودنی فوق روانکننده با مقدار مصرف 35/0 درصد و افزودنی هوازا با دوز مصرف 20/0 درصد تولید شدهاست. نمونههای ساختهشده مطابق الزامات استاندارد ملی 12038 (سنگ بتنی معماری) مورد سنجش بصری و آزمونهای مقاومت فشاری و جذب آب در 28 روز قرار گرفتند. نتایج نشان داد که نمونهها با نسبت آب به سیمان 40/0 بدون استفاده از فوقروانکننده و هوازا به دلیل کارپذیری بسیار پایین مخلوط، تراکمپذیری و شکل پذیری در شرایط مناسبی قرار ندارد. همچنین کارپذیری پایین علاوه بر برهم ریختن طرحهای چاپی، موجب ایجاد حفره های فراوان در سطح بتن پس از خروج از قالب شده که از لحاظ بصری مردود است. افزودنی هوازا نیز علیرغم تاثیرات مثبت بر کارپذیری، ویسکوزیته پلاستیک و معیارهای بصری موجب کاهش 30 تا 35 درصدی مقاومت فشاری و افزایش جذب آب شده که استفاده از آن توصیه نمیشود. در نهایت نمونهها با مقدار سیمان 500 کیلوگرم بر مترمکعب با نسبت آب به سیمان 40/0 و 45/0 که با استفاده از فوق روانکننده تولید شدند، با اسلامپ 80 و 130 میلیمتر و مقاومت فشاری 28 روزه 6/54 و 5/52 مگاپاسکال و جذب آب %25/3 و %50/3 ضمن برآورده کردن تمامی الزامات برای ساخت قطعات تزیینی بتن گرافیکی مناسب میباشند.
بتن گرافیکی,بتن تزیینی معماری,بومیسازی,مقاومت فشاری,جذب آب
https://www.jcsm.ir/article_146772.html
https://www.jcsm.ir/article_146772_2e6c7669955682a5141e274649734a43.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی آزمایشگاهی خصوصیات مکانیکی بتن متخلخل سربارهای قلیا فعال
146
162
FA
مهسا
نقبائی
گروه عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
mahsa.noghabaei@gmail.com
میثم
بیات
0000-0001-5525-5199
استادیار، گروه عمران، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
bayat.m@pci.iaun.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.319871.1239
در راستای رسیدن به محیط زیستی سالم و بدون آلایندههایی همچون گازهای گلخانهای و همچنین حل مشکل کم آبی و کاهش آبهای زیر زمینی و در جهت استفاده از فرآوردههای جانبی تولید شده در زمان فرآوری مصالحی همچون آلیاژهای آهن، فولاد و مس و ... از بتن قلیا فعال با پایه سرباره در صنعت ساخت و ساز استفاده میشود. بتن متخلخل دارای مزایای اقتصادی و محیط زیستی همچون جلوگیری از بروز آب گرفتگی در معابر به هنگام بارندگی و افزایش ذخایر آبهای زیرزمینی و مواردی دیگر است. بتن قلیا فعال با پایه سرباره از طریق فعال سازی پوزولانهای طبیعی و پسماندهای صنعتی حاوی سیلیکات سدیم با محلولهای سیلیکات قلیایی و هیدروکسید قلیایی عمل آوری میشوند. در این پژوهش نحوه عملکرد بتن متخلخل سربارهای قلیا فعال با مقادیر متفاوت مولاریته سدیم هیدروکسید و نسبت ترکیبهای متفاوت سدیم هیدروکسید به سدیم سیلیکات که همراه با سرباره کوره بلند آهنگدازی به دست آمده است از لحاظ خواص مکانیکی مورد بررسی قرار میدهد بدین صورت که میزان مقاومت فشاری، خمشی و نفوذپذیری نمونهها آزمایش قرار گرفت. آزمایشها بر روی 9 سری نمونه با سه غلظت 8، 12و 16 مولار محلول هیدروکسید سدیم و سه نسبت ترکیبی سیلیکات سدیم به هیدروکسید سدیم 1، 2و 3 در سنین 7، 14 و 28 روزه انجام گرفت. بررسی نتایج آزمایشگاهی نشان میدهد که این نوع بتن مقاومت اولیه خوبی کسب کرده است. مقاومت فشاری این بتن در سن 14 روزگی و مقاومت خمشی آن در سن 7 روزگی به 75 درصد از مقاومت 28 روزگی خود رسیده است که دستیابی به این میزان در این سن قابل توجه است. با افزایش مقادیر مولاریته و نسبت ترکیب سدیم سیلیکات به سدیم هیدرکسید این بتن با افزایش مقاومت فشاری و خمشی همراه شده است به گونهای که با افزایش نسبت سدیم سیلیکات به سدیم هیدروکسید مقادیر سبب 20 تا 25 درصد افزایش در میزان مقاومت فشاری و 9 تا 13 درصد افزایش در میزان مقاومت خمشی شده است. این در حالیست که افزایش این مقاومتها با کاهش میزان نفوذپذیری آب در بتن متخلخل سربارهای قلیا فعال همراه است که این کاهش برابر با 20تا 30 درصد کاهش در میزان نفوذپذیری است.
بتن متخلخل,قلیا فعال,سرباره کوره آهنگدازی,سدیم هیدروکسید,سدیم سیلیکات
https://www.jcsm.ir/article_147630.html
https://www.jcsm.ir/article_147630_52b352e34e9ec1cb003f0d77725bc445.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی عددی اثر عدم تزریق و ضخامت درز بر تنش های وارده در سد بتنی قوسی همراه با درزهای انقباضی
163
188
FA
محمدرضا
کیایی جمالی
0000-0002-6865-5746
گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان ،لاهیجان ، ایران
kian.md90@gmail.com
علیرضا
مردوخ پور
0000-0001-8054-8209
گروه مهندسی عمران، دانشگاه ازاد اسلامی واحد لاهیجان،لاهیجان،ایران
alireza.mardookhpour@liau.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.312913.1231
با توجه به نقش مهم و حیاتی سدها در صنعت و اقتصاد کشورها و فاجعه آمیز بودن شکست احتمالی آنها بررسی ایمنی این سازه های عظیم از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. لذا در تحقیق حاضر که موضوع آن بررسی اثر تزریق ناقص درزهای انقباض بر روی سدهای بتنی دو قوسی کارون ۴ به عنوان مورد مطالعاتی بوده است. برای تحلیل عددی سد کارون ۴ از نرم افزار المان محدود6.12 ABAQUS استفاده گردید.در این تحقیق سه مدل عددی مدلسازی و مورد تحلیل قرار گرفت بطوریکه در مدل خطی ، بدنه سد به صورت کاملاً یکپارچه و همگن بوده است و در دو مدل غیرخطی ، درزهای انقباضی موجود در بدنه سد با دو نوع متفاوت و پرکاربرد درنظرگرفته شده است . نتایج نشان داد که عدم تزریق درز باعث افزایش قابل توجه تنشهای حداکثر اصلی در بالادست سد شده است به طوریکه قسمت اعظمی از بالادست سد که در ابتدا به فشار کار میکرد به کشش افتاده است. تنشهای کششی در تکیهگاه بالادست و تاج پایین دست سد نیز افزایش یافته است. از طرفی میزان تنشهای فشاری عمودی بین سطوح تماس در صورت عدم تزریق درز به مقدار قابل توجهی افزایش یافته است که این تنشها در مجاورت تراز قطع تزریق تقریباً به دو برابر اولیه افزایش پیدا کرده است بطوریکه تنشها در بین بلوکهای صفر و یک که حداکثر آن در تزریق کامل برابر با 13/5 مگاپاسگال میباشد با عدم تزریق به 3/11 مگاپاسگال در این نقطه افزایش پیدا کرده است . نتایج نشان داد که با افزایش ضخامت درز و در صورت عدم تزریق درز بر مقادیر تنش های حداکثر اصلی، تنش-های حداقل اصلی، جابجاییهای سد و نیروی فشاری عمودی بین سطوح تماس به مقدار قابل توجهی افزوده می شود. همچنین مدل کردن درزها در تحلیل غیرخطی باعث افزایش جابجاییهایی سد به میزان 6 میلیمتر در مدل درز بدون کلید برشی و به میزان 3 میلی-متر در مدل درز با کلید برشی نسبت به تحلیل خطی شده است. بطور کلی می توان بیان کرد که عدم تزریق درز در سطوح فوقانی سد، در صورتی که ارتفاع تزریقات ناقص و همچنین ضخامت سطوح درز کم باشد ایمنی سد تحت بارهای استاتیکی زیاد تحت تاثیر قرار نمیگیرد ولی زمانی که ارتفاع این تزریقات ناقص و همچنین میزان فاصله بلوکهای مجاور افزایش یابد ممکن است ایمنی سد در برابر بارهای استاتیکی به خطر بیافتد. بنابراین لازم است، در تزریق درزهای انقباضی سدهای بتنی قوسی دقت کافی به عمل آید.
عدم تزریق,ضخامت درز,تنش,سد بتنی قوسی,درز انقباضی
https://www.jcsm.ir/article_147632.html
https://www.jcsm.ir/article_147632_5df67fee148a825d8729216f2ce3fe4b.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2022
12
22
مطالعه آزمایشگاهی رفتار هیسترزیس قاب خمشی بتنی مقاوم سازی شده با میراگر تسلیمی فلزی TADAS تحت بار چرخهای جانبی
189
211
FA
رضا
ناظران
دانشجوی دکتری تخصصی سازه، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
rezanazeran1979@gmail.com
علی
همتی
0000-0003-4867-631X
استادیار، مرکز تحقیقات ژئوتکنیک لرزه ای و بتن توانمند، گروه مهندسی عمران، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
ali.hemmati@semnaniau.ac.ir
حسن
حاجی کاظمی
استاد گروه عمران، گرایش سازه، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
hkazemi@um.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.327811.1256
نگاهی به خسارتهای ناشی از زلزلههای گذشته نشان می دهد که درصد بالایی از ساختمانهای بتن آرمه که تاکنون در کشور ساخته شدهاند در برابر زلزله مقاوم نیستند و یا مقاومت کافی و قابل قبولی ندارند. از این رو ضرورت تقویت این ساختمانها برای مقابله با نیروهای جانبی و با روش مقاومسازی قابل اعتماد، سریع و آسان احساس میشود. در این مقاله 9 قاب بتن آرمه مورد آزمایش قرار گرفتند و از میراگر تسلیمی فلزی برای بهسازی لرزهای قابهای بتنی خمشی استفاده شده است. میراگر تسلیمی مورد نظر از نوع میراگر TADAS<strong><sup>*</sup></strong> میباشد که با استفاده از مهاربند فلزی به قاب بتنی متصل شده است. مهاربند فلزی از نوع همگرا است که بین میراگر و تیر بتنی متصل شده است. همچنین در این مقاله سه مهاربند همگرا نیز در سازه قرار داده شده تا تاثیر آن بر مقاومت و رفتار سازه بررسی گردد. در سازه با میراگر TADAS مقدار مقاومت، بیشتر از قاب بتنی بدون میراگر بود و میزان خسارت وارد شده نسبت به قاب بدون میراگر، کمتر ثبت گردید. این قابها تحت بارگذاری چرخهای جابجایی قرار گرفته و مشخصات آنها شامل مقاومت، ترکخوردگی بررسی شد. با اضافه کردن مهاربند فولادی به قاب بتنی، مقاومت نمونه به مقدار 48% نسبت به نمونه شاهد و با اضافه کردن میراگر تسلیمی به قاب بتنی، مقاومت نمونهها حدود 28% نسبت به نمونه شاهد افزایش یافت.
قاب خمشی بتنی آرمه,میراگر تسلیمی,میراگر TADAS,بارگذاری چرخه ای,مقاومت
https://www.jcsm.ir/article_148540.html
https://www.jcsm.ir/article_148540_847fc2ebb8d665d69807ce030e5b0148.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
بررسی تحلیلی عملکرد دینامیکی دال های بتن آرمه تقویت شده با ورقه های FRP تحت بارگذاری ضربه
212
229
FA
علیرضا
خالو
0000-0003-4450-0202
استاد، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
khaloo@sharif.edu
حسام
سلطانی
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
hesamsoltani66@gmail.com
هاتف
عبدوس
دانشجوی دکتری مهندسی سازه، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
abdoos_hatef@yahoo.com
10.30478/jcsm.2022.335415.1262
در این مطالعه به بررسی تحلیلی رفتار دال های بتنی مسلح به آرماتورهای فولادی و مقاوم سازی شده با ورقه های FRP تحت بارگذاری ضربه ناشی از سقوط وزنه پرداخته شده است. با استفاده از تئوری صفحات ارتوتروپیک، رابطه حاکم بر مقادیر جابه جایی هر نقطه دلخواه از یک دال بتنی با شرایط تکیه گاهی ساده تعیین و سپس مقادیر حاصل از مطالعات تحلیلی با نتایج مطالعات آزمایشگاهی مقایسه شده که با خطای حداکثر 7 درصدی در تخمین مقادیر جابه جایی، مؤید دقت بالای رابطه تحلیلی پیشنهادی است. همچنین، تأثیر استفاده از لایه های FRP و نیز درصد آرماتورهای فشاری بر بهبود عملکرد دینامیکی دال ها تحت بارگذاری ضربه بررسی شده است. نتایج مطالعات پارامتریک نشان می دهد که افزایش تعداد لایه های GFRP تا 7 لایه در سطح تحتانی دال های بررسی شده می تواند منجر به کاهش 33 درصدی مقادیر جابه جایی شود. همچنین، با افزایش درصد آرماتورهای فشاری به میزان آرماتورهای کششی موجود در مقطع، برای دال های تک آرمه و نیز دال تقویت شده با لایه سراسری از ورقه GFRP به ترتیب کاهش 30 و 23 درصدی مقادیر جابه جایی را به همراه داشته است.
دال بتن آرمه,مطالعه تحلیلی,صفحات ارتوتروپیک,بارگذاری ضربه,ورقه های FRP
https://www.jcsm.ir/article_150940.html
https://www.jcsm.ir/article_150940_f7b3a1d49b293a209700d9c7f4b74f37.pdf
انجمن علمی بتن ایران
مصالح و سازه های بتنی
2538-5828
2676-5969
6
2
2021
11
22
پایش آزمایشگاهی مقاومت الکتریکی بتن
249
265
FA
علی اکبر
کفاش بازاری
0000-0003-1625-4809
رئیس مرکز تحقیق و توسعه سیمان تهران
eliaskafash@gmail.com
مهدی
چینی
استادیار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
m.chini@bhrc.ac.ir
10.30478/jcsm.2022.320030.1241
روشهای رایج کنترل گیرش، سختشدگی، روند کسب مقاومت بتن، آزمایشهای تعیین زمان گیرش ملات ISIRI 392 و بتن ISIRI 6046 و تعیین مقاومت فشاری بتن ISIRI 3206 میباشد. به نظر میرسد این روشهای فیزیکی و مکانیکی با چارچوب عملی معین و قراردادی، بطور کامل رفتار بتن و روند تغییرات حالات فازها طی فرآیند هیدراته شدن را نمایش نمیدهد؛ لیکن با روش کنترل مقاومت الکتریکی بتن، امکان این پایش میسر میباشد. از اینرو در این مطالعه به این موضوع بطور بومی پرداخته شد و یک عملیات آزمایشگاهی گسترده طراحی گردید. در مرحله اول 11 نمونه سیمان تهیه شدند که مقادیر فازهای آنها تنوع داشتند، اما به واسطه سیمانسازی آزمایشگاهی، نرمی و دانهبندی آنها شرایط تقریبا یکسانی داشت. آنالیز فیزیکی و شیمیائی نمونههای سیمان صورت گرفت. در مرحله بعد 22 مخلوط بتنی با 11 نمونه سیمان تهیه گردید، بطوریکه 11 مخلوط با عنوان شاهد (فاقد افزودنی) و 11 مخلوط با مقدار ثابت افزودنی فوق روان کننده (بر پایه پلی کربوکسیلات) بودند. بر روی مخلوطهای بتنی آزمایشهای تعیین مقاومت فشاری بتن سخت شده 7، 28 و 90 روزه انجام شد. همچنین آزمایش تعیین مقاومت الکتریکی انجام شد که از زمان تماس سیمان با آب تا 31 روز بعد بطور مرتب قرائتها صورت گرفت. نتایج حاصله، نشان داد که حداقل سه قله 8، 16 و 23 روز در منحنی مقاومت الکتریکی طی مرور زمان آزمایش دیده میشود. تقریباً در همه نمونهها مقاومت الکتریکی تا حدود 3 ساعت کاهش یافته است که زمان گیرش بتن را نشان میدهد. بر اساس نتایج این مطالعه، روابطی ارائه شد.
مقاومت الکتریکی,سیمان,بتن,افزودنی
https://www.jcsm.ir/article_151369.html
https://www.jcsm.ir/article_151369_ff284ed03d9cbbe1755ee369b3152ca6.pdf