%0 Journal Article %T مطالعه عددی میزان مقاومت روکش بتن بر رفتار سد سنگریزه ای %J مصالح و سازه های بتنی %I انجمن علمی بتن ایران %Z 2538-5828 %A مردوخ پور, علیرضا %A صبح خیز فومنی, رامتین %A اصغری فر, سید علی %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 6 %N 1 %P 70-86 %! مطالعه عددی میزان مقاومت روکش بتن بر رفتار سد سنگریزه ای %K شبیه سازی عددی %K سد سنگریز %K زلزله %K روکش بتن %K مقاومت %R 10.30478/jcsm.2021.288368.1206 %X زلزله‌ها ‌از عمده‌ترین پدیده‌های تاثیر گذار بر روی سازه‌ها هستند و مهندسان معیارهای طراحی را در راستای مقابله با اثرات آن بکار می‌گیرند. به لحاظ درجه ایمنی خاص برای سدهای ‌، لازم است که طرح سدهای بزرگ، بزرگترین زلزله قابل باور را در تحلیل مخاطرات و بررسی احتمالات با صرفه نظر از میزان زمان بازگشت آن در طراحی وارد نماید‌. سد های سنگریزه ای عمدتا پوشش بتنی یا آسفالتی دارند که این پوشش علاوه بر نفوذناپذیری در مقابل آب، باعث افزایش پایداری سد می شود. از آنجاییکه تعدادی سد سنگریزه ای در ایران احداث شده و چندین سد سنگریزه ای دیگر نیز در دست احداث می باشند ، بررسی و تحلیل این نوع از سدها برای مطالعات حال و آینده مهندسی سد بسیار مهم و حائز اهمیت می باشند. در این پژوهش مدلسازی سد سنگریزه ای در نرم افزار آباکوس و همچنین صحت سنجی مدل انجام خواهد گردید. ابتدا مدل ارائه شده در مقاله مرجع مدلسازی و صحت سنجی می گردد.مدل مورد استفاده در صحت سنجی و این پژوهش سد مسوچورا در یونان می باشد. پس از اطمینان از صحت مدلسازی و تحلیل ، تاثیر مقاومت بتن روکش سد تحت اثر شتابنگاشت های انتخابی و با تغییر مقاومت بتن و همچنین تاثیر در نظر گرفتن میرایی بتن سنجیده شد و در نهایت نتایج مقایسه گردیدند. شتابنگاشت های مورد استفاده در این تحقیق نورثریج ،بم ، سن فرناندو و طبس می باشد. تغییرات در مقاومت بتن در سه نوع C20،C25 و C30 با مقاومت اسمی نمونه فشاری استوانه 20،25 و 30 مگاپاسکال انجام شد و این افزایش مقاومت حدود 8 تا 10 درصد در کاهش تغییر مکان جانبی تحت شتابنگاشت های انتخابی در تاج سد را در بر دارد. با لحاظ نمودن اثر میرایی در بتن با مقدار 0325/0 ، تحت شتابنگاشت های انتخابی تغییری در حدود 3 درصد در تغییر مکان جانبی تاج سد دارد در عین حال که در تخریب کششی رویه بتنی تاثیر ناچیزی دارد. %U https://www.jcsm.ir/article_135301_d26230cc4d505b8b5669bc5887437ed7.pdf