@article { author = {Maleki, Fahimeh and Kheyroddin, Ali}, title = {Investigation of cracking moment in RC beams with FRP bars}, journal = {Journal of Concrete Structures and Materials}, volume = {2}, number = {1}, pages = {37-47}, year = {2017}, publisher = {Iranian Concrete Society}, issn = {2538-5828}, eissn = {2676-5969}, doi = {10.30478/jcsm.2017.54798}, abstract = {In this paper, has been studied the effect of using FRP bars on the cracking of reinforced concrete (RC) beams. Due to the corrosion of steel bars in the certain condition, the use of FRP bars has been widely considered in recent years. In order to investigate the cracking behavior, fifteen RC beams with steel bars and glass fiber reinforced polymer (GFRP) with different reinforcement ratio were analyzed in ABAQUS software. the experimental results of Al-Sunna et al. have been used For validation, that specimen beam has 2550 mm length with rectangular cross section of 250 × 150 mm. The simulation results showed that the use of GFRP bars due to its linear elastic behavior reduces cracking moment and in RC beams with GFRP bars with increasing concrete cover, cracking moment decrease about 1% -5%. In RC beams with GFRP rebars, the increase in the number of bars layer with a constant reinforcement ratio, cacking moment reduces about 1%- 5% and with concrete strength increase that cracking moment increasing about 15% to 25%.}, keywords = {Reinforced concrete beam,FRP bar,Cracking,Finite element method}, title_fa = {بررسی لنگر خمشی ترک خوردگی در تیرهای بتن آرمه با میلگردهای کامپوزیت GFRP}, abstract_fa = {در این مقاله تاثیر استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP بر ترک خوردگی تیر بتن آرمه مورد مطالعه قرار گرفته است. به دلیل خوردگی میلگردهای فولادی در شرایط خاص، استفاده از میلگردهای کامپوزیت FRP در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به منظور بررسی رفتار ترک خوردگی، پانزده تیر بتن آرمه با میلگردهای فولادی و میلگردهای کامپوزیت شیشه (GFRP) با درصدهای مختلف آرماتور در نرم افزار ABAQUS مورد تحلیل قرار گرفت. برای صحت سنجی از مدل آزمایشگاهی آل سونا و همکاران که تیری با ابعاد 250×150 میلی‌متر مربع به طول 2550 میلی‌متر می‌باشد، استفاده شده است. نتایج تحلیل نشان داد که استفاده از میلگردهای GFRP به دلیل رفتار الاستیک خطی آن باعث کاهش لنگر خمشی ترک خوردگی می‌گردند و در تیرهای بتن آرمه با میلگردهای GFRP با افزایش پوشش بتن، میزان لنگر خمشی ترک خوردگی به میزان 1تا 5 درصد کاهش می‌یابد. همچنین در تیرهای بتن آرمه با میلگرد GFRP، افزایش تعداد لایه‌های میلگرد GFRP با ثابت بودن درصد میلگرد، سبب کاهش 1 تا 5 درصدی و افزایش مقاومت بتن موجب افزایش 15 تا 25 درصدی لنگر خمشی ترک خوردگی می‌شوند.}, keywords_fa = {تیر بتن آرمه,میلگرد کامپوزیت FRP,ترک خوردگی,روش اجزا محدود}, url = {https://www.jcsm.ir/article_54798.html}, eprint = {https://www.jcsm.ir/article_54798_bb7753a3c59d601a9921d9badac01f42.pdf} }